فارس- ۴۹ هزار و ۵۳۷ کد جدید معاملاتی در حالی طی سه فصل سال جاری در ۲۸ شهرستان صادر شد که ارزش کل معاملات بیش از ۷/۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

آمار کدهای جدید صادره از جانب بورس طی ۹ ماه سال جاری حکایت از آن دارد که در مجموع ۴۹ هزار و ۵۳۷ کد معاملاتی جدید توسط متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس اخذ شده است.

این تعداد کد جدید در حالی توسط افراد حقوقی و حقیقی در ۲۸ شهرستان کشور دریافت شده که سرمایه‌گذاران تهرانی با دریافت ۱۷ هزار و یک کد (معادل ۳۲/۳۴‌درصد) بیشترین حضور را در بازار سهام داشته‌اند.

این در حالی است که سهامداران جدید و قدیم تهرانی در مجموع اقدام به خرید و فروش بیش از ۲/۱۷ هزار میلیارد تومان (معادل ۹/۶۶‌درصد از کل معاملات) سهام کرده‌اند.

سرمایه‌گذاران کرجی با دریافت ۳ هزار و ۹۴۷ کد جدید در رتبه دوم جا گرفته‌اند، اما با توجه به معامله ۳۶۲ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاران جدید و قدیم از لحاظ حجم معاملات در رتبه هفتم ایستاده‌اند.

براساس این گزارش، سهامداران ساکن کیش در شرایطی با اخذ ۳۰۱ کد در رده‌های پایین ایستاده‌اند، اما سرمایه‌گذاران این منطقه بیش از ۹/۳ هزار میلیارد تومان را جابه‌جا کرده‌اند و در پله دوم قرار گرفته‌اند.

دیگر آمارهای مربوط به تعداد کدهای اخذ شده و حجم معاملات حکایت از آن دارند که سهامداران مشهدی با ۲ هزار و ۲۸۵ کد، اصفهانی‌ها با ۳ هزار و ۵۲۲ کد، زنجانی‌ها با ۲ هزار و ۶۷۲ کد و قمی‌ها با ۲ هزار و ۵۳۱ کد در رتبه‌های دیگر از لحاظ تعداد کد های دریافت شده ایستاده‌اند.

در برابر این مناطق، سرمایه‌گذاران خرم‌آبادی در حالی ۲۲ کد جدید دریافت کرده‌اند که هیچ معامله‌ای را انجام ندادند و در کاشان ۳۲ کد در حالی دریافت شده که سهامداران تازه و قدیم فقط حاضر به معامله ۹/۱ میلیارد تومانی شده‌اند.

در بوشهر نیز ۱۴۱ کد اخذ شده، اما تنها ۷/۲ میلیارد تومان در این شهر جابه‌جا شده و گرگانی‌ها با ۴۱۶ کد جدید، در مجموع اقدام به خرید و فروش ۴/۸ میلیارد تومانی کرده اند.

براساس این گزارش، در مجموع سهامداران جدید ۲۸ شهرستان کشور بالغ بر ۷/۲۵ هزار میلیارد تومان معامله انجام داده‌اند.