شروین شهریاری
پرسش از خانم فارابی از طریق پست الکترونیک: افت قیمت سهام سرمایه‌گذاری امید تا کجا ادامه خواهد یافت؟

پاسخ: تعیین قیمت سهام در بازار تابع مکانیزم عرضه و تقاضا است و به عوامل متعددی بستگی دارد. اما با استفاده از فنون ارزش‌گذاری می‌توان سطوح ارزشمندی قیمت سهام شرکت‌ها را از منظر تحلیلی مشخص کرد.
با توجه به ماهیت فعالیت سرمایه‌گذاری امید، برای ارزش‌گذاری سهام آن بهتر است از روش برآورد خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) استفاده شود. بدین منظور باید ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های شرکت را به دست آورد. بر اساس اطلاعات منتشره در ۳۰ آبان ۸۷ حدود ۷۷درصد از کل ارزش سبد سرمایه‌گذاری‌های بورسی امید به سهام چادرملو و گل گهر اختصاص دارد. بنابراین نوسانات قیمت سهام این دو شرکت نقش تعیین کننده در ارزش‌گذاری سهام سرمایه‌گذاری امید خواهد داشت.
در جدول زیر یک برآورد تحلیلی از آخرین ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های شرکت با توجه به افت اخیر قیمت سهام چادرملو و گل گهر در آذر ماه را مشاهده می‌کنید:


شایان ذکر است که در جدول فوق رقم بهای تمام شده و ارزش بازار در بخش سایر سرمایه‌گذاری‌ها از آخرین گزارش شرکت در تاریخ 30 آبان ماه استخراج شده است. حال با استفاده از اطلاعات جدول فوق به محاسبه خالص ارزش دارایی‌های «وامید» می‌پردازیم:


در بررسی ارقام جدول فوق باید به چند نکته توجه داشت :
۱ - در این محاسبه ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده (۱۳۱‌میلیارد تومان) در نظر گرفته شده است؛ بنابراین محاسبه فوق را می‌توان در زمره برآوردهای محتاطانه قرار داد.
2 - رقم حقوق صاحبان سهام در جدول فوق با فرض تحقق کامل آخرین سود مورد پیش‌بینی شرکت (583 ریال به ازای هر سهم برای سال مالی منتهی به 30 دی 87) مورد محاسبه قرار گرفته است.
۳ - قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله بوده است، به طوری که میانگین قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در محدوده ۷۰‌درصد NAV قرار دارد . (P/NAV=۰.۷).
4 - در حال حاضر سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید در بورس تهران با صف فروش سنگینی مواجه است که ارزش‌گذاری فوق نیز نشان می‌دهد که انتظار کاهش قیمت سهم منطبق با برآوردهای تحلیلی است. به رغم این مساله، سهامدار عمده «وامید» اخیرا با خرید مقدار مشخصی از سهام شرکت به طور روزانه اجازه شمول نماد «وامید» در ضوابط آیین نامه رفع گره‌های معاملاتی را نداده است. این رویه هرچند در کوتاه مدت کاهش قیمت سهام را کنترل می‌کند اما در افق زمانی بلند مدت در صورت تداوم وضعیت کنونی سهام چادرملو و گل گهر، کاهش قیمت سهام سرمایه‌گذاری امید نسبت به سطوح کنونی محتمل به نظر می‌رسد. یادآور می‌شود «وامید» با تعهد ضمنی سهامدار عمده مبنی بر حمایت از سهام شرکت در قیمت عرضه اولیه به بازار عرضه شده که با احتساب سود تقسیمی ‌300ریالی در مجمع گذشته، سطح قیمتی مورد اشاره در محدوده 3400 ریال خواهد بود. البته دوره این تعهد یک ساله در 16 دی ماه 87 به پایان می‌رسد.
Shahriary_sh@yahoo.com