دقایقی مثبت

گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته اندکی مثبت شد تا معامله گران پس از هفته‌ها تغییرات مثبت شاخص را نظاره‌گر باشند.

در بازار دیروز تشکیل صف خرید برای نماد فولاد مبارکه به همراه حرکت گروه برقی و بانکی سبب شد تا شاخص برای ساعتی رشد را تجربه کند، امری که پس از هفته‌ها این امیدواری را ایجاد کرد که بازار سهام می‌تواند پس از مدت‌ها کف قیمتی را تجربه کند، هر چند همچنان شمار قابل ملاحظه ای از نمادهای بزرگ بازار درگیر صف‌های فروشی هستند که عدم تعیین تکلیف آنها می‌تواند به افت سنگین شاخص در میان مدت منجر شود. نمادهای چادرملو، گل گهر، پالایشگاه نفت اصفهان، پتروشیمی‌های خارک و اصفهان، ملی مس و فولاد خوزستان به همراه سرمایه‌گذاری‌های امید و معادن و فلزات مهمترین تهدیدات پیش روی شاخص هستند. در بازار دیروز شایعات متعددی در مورد احتمال جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش مطرح شد که البته تنها در مورد کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ تا حدودی محقق شد. ۲/۱میلیون سهم کشتیرانی دیروز جمع‌آوری شد و در نهایت ۵۰۰هزار سهم صف فروش در بازار باقی ماند. جمع‌آوری صف فروش کشتیرانی البته به بازگشت شاخص بالتیک بی‌ارتباط نبود که حدود ۲۰درصد رشد را تجربه کرد و نزدیک به ۸۰۰ واحد رسید.

در کنار تحولات درون بازار سهام روز گذشته معامله‌گران در تحولات کلان با اعلام زمان احتمالی ارائه طرح یک فوریتی تحول اقتصادی مواجه بودند. براساس برخی خبرهای منتشر شده قرار است یکشنبه آینده لایحه طرح تحول اقتصادی به مجلس ارائه شود، این لایحه به ویژه به دلیل احتمال طرح موضوع تغییر نرخ گاز و برق می‌تواند به روی هزینه شرکت‌های بورسی تاثیر نامطلوبی را برجای بگذارد.

در درون بازار دکتر صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس از صدور مجوز تامین سرمایه سایپا خبرداد که گامی‌دیگر در متنوع سازی بازار سرمایه و ایجاد بازیگران جدید در بازار سهام است. این موسسه سومین تامین سرمایه بورس اوراق بهادار کشور است. در کنار حضور تامین سرمایه سایپا، تامین سرمایه نوین نیز مجوز راه‌اندازی بزرگترین صندوق مشاع بورس را به ارزش اولیه ۵میلیارد تومان دریافت کرده است که به زودی واگذاری واحدهای سرمایه‌گذاری آن آغاز خواهد شد.در حال حاضر البته بحث حضور و کارکردهای موسسات تامین سرمایه در صحنه بازار سرمایه کشور همچنان موضوع بحث کارشناسان است به ویژه آنکه این موسسات تاکنون نتوانسته‌اند در بخش‌های اساسی فعالیت خود وارد شوند. موضوع جذب نقدینگی در قالب انتشار اوراق مشارکت یا گواهی سپرده یا اشتغال به فعالیت کارگزاری در بورس‌های مختلف همچنان موضوعاتی هستند که موسسات تامین سرمایه در مورد آن همچنان متوقف مانده‌اند. در حال حاضر وجود این محدودیت‌ها سبب شده است فعالیت موسسات تامین سرمایه شباهت فراوانی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری داشته باشد.

در بازار دیروز در گروه فولادی نماد فولاد مبارکه با صف خرید همراه شد، پس از چند روز با جمع‌آوری صف‌های فروش و همچنین معاملات متعادل با صف خرید همراه شد. در همین شرایط رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در بازدید از مجتمع فولاد مبارکه بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت تاکید کرد. به گفته مهندس هراتی فولاد مبارکه برای ظرفیت ۱۰‌میلیون تن طراحی شده و حرکت‌های فعلی فولاد نیز به همین سمت است که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای قطعا به این ظرفیت خواهد رسید.

در گروه ساختمانی اعلام زمان مجمع شرکت نوسازی و ساختمان تهران به تشکیل صف خرید برای این نماد منجر شد.نمادهای ساختمانی به‌رغم آنکه در سال گذشته فرصت سود سازی مطلوبی را تجربه کرده بودند با عدم واگذاری املاک شرایط یکنواختی را تجربه کرده‌اند که در این میان در سال جاری رونق سال گذشته جای خود را به رکودی نگران‌کننده داده است. ثنوسا البته با مساله ملک ظفر که پس از سال‌ها همچنان راکد مانده است مواجه است. در گروه سیمانی رکود بار دیگر مهمترین موضوع قابل مشاهده است. با توجه به اظهار نظرهای صورت گرفته در مورد عدم تاثیر خاص صدور مجوز صادرات کلینکر معامله‌گران باردیگر تشکیل صف‌های فروش بدون تحرک را شاهد هستند. در گروه مخابرات مدیرعامل این شرکت در مصاحبه‌ای همچنان مساله ابهام در سود نقدی شرکت را تداوم داد.

فیضی گفت: وزارت اقتصاد پیشنهاد دو فوریتی به دولت داده تا دولت در سه ماه پایانی سال سودی را از مخابرات برداشت نکند تا به همه سهامداران سود ۱۳ تومانی سالانه پرداخت شود. در گروه بانکداری بانک پارسیان پس از تجربه کمترین قیمت سال جاری خود بازگشتی را تجربه کرد که به تشکیل صف خرید برای این نماد منجر شد.