میزان پرداخت سود سهام عدالت کاهش می‌یابد

ایسنا- پرداخت سود سهام عدالت که قرار بود از مهر ماه امسال آغاز شده و بین دهک‌های مشمول سالانه ۸۰ هزار تومان سود به ازای هر نفر تخصیص داده شود با تغییراتی مواجه شده است و در حال حاضر به دلیل کسر بدهی دولت از سود پرداختی و نیز تخفیف برخی دهک‌ها، میزان پرداخت سود در دست بررسی قرار دارد و دولت باید در این خصوص تصمیم نهایی را اتخاذ کند تا پرداخت سود سهام عدالت آغاز شود.

محمد جواد شیخ، مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت در خصوص آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت گفت: در حال حاضر نحوه تخصیص ۱۷۳۰میلیارد تومان سود سهام عدالت بین دهک‌های مختلف به دلیل کسر اقساط دولت از این سود در حال بررسی است و زمان تخصیص به تصمیم دولت بستگی دارد.

شیخ افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی برای روشن شدن وضعیت سود سهام عدالت، نامه‌ای به رییس‌جمهور ارسال کرده که جواب این نامه تکلیف پرداخت این سود را روشن خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: میزان تخصیص سود سهام عدالت ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود که به دلیل کاهش سود مخابرات به ۱۳ تومان، مبلغ این سود به ۱۷۳۰ میلیارد تومان کاهش یافته و تاکنون شرکت‌ها ۲۵۰ میلیارد تومان سود ارائه کرده و ۱۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است.

وی افزود: البته با همین میزان سود دریافتی از شرکت‌ها می‌توان به تدریج سود دهک‌ها را پرداخت کرد، ولی میزان پرداخت سود سالانه ۸۰ هزار تومان به ازای هر نفر بین دهک‌ها در دست بررسی است و به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

وی یاد‌آور شد: به دلیل اینکه مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان قسط دولت از سود سهام عدالت کسر می‌شود و بدهی دهک‌ها با هم برابر نیست، ممکن است ۸۰ هزار تومان که مقرر بود سالانه به ازای هر نفر پرداخت شود، کاهش یابد.

شیخ توضیح داد: مرحله اول و دوم مشمولان سهام عدالت جزو دو دهکی هستند که طبق قانون اصل ۴۴ و دستور مقام معظم رهبری از ۵۰ درصد تخفیف برخوردارند بوده و بدهی آنها ۵۰درصد کمتر است؛ بنابراین باید مبلغ ۵۰۰ هزار تومان را طی ۱۰ سال و سالی ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند در حالی‌که دهک‌ها باید سالی ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنند، بنابراین به دلیل اینکه بدهی‌ دهک‌های مختلف با هم برابر نیست پیشنهاد شده است که به همه دهک‌ها ۸۰ هزار تومان به صورت یکسان پرداخت شود که این پیشنهاد در حال بررسی است. شیخ اضافه کرد: بنابراین دو نوع قشر در این خصوص وجود دارند که قشر اول از تخفیف‌ برخوردارند، ولی قشر بعدی از تخفیف برخوردار نیستند که ممکن است دولت از دو دهک اول هم بدهی خود را دریافت نکند که این به تصمیم رییس‌جمهور بستگی دارد.

مدیرعامل کارگزاران سهام عدالت با بیان اینکه از ۱۷۳۰ میلیارد تومان مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان بابت قسط به دولت پرداخت می‌شود، عنوان کرد: بعد از کسر قسط دولت، باقیمانده سود بین دهک‌ها تقسیم می‌شود که نحوه تقسیم آنها در دست بررسی است.

وی اعلام کرد: به محض اینکه دستور صادر شود با توجه به پولی که در اختیار داریم و نقدینگی که قرار است وارد شود، پرداخت سود آغاز شده و سود سهام عدالت بین دهک‌ اول و دوم آغاز و به تدریج تا پایان سال و با فاصله زمانی به سایر دهک‌ها تعلق می‌گیرد.

شیخ با بیان اینکه سبد سهام عدالت تغییری نکرده و در حال حاضر ۵۰ شرکت در این سبد وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ثبت نام و دریافت اطلاعات مربوط به ایثارگران، بیماران خاص، طلاب حوزه‌های علمیه، خبرنگاران و باقیمانده روستاییان و عشایر در حال انجام است و تا پایان سال به پایان می‌رسد و ۴۲ میلیون نفر تا پایان سال ۸۷ باید سهام عدالت دریافت کنند.