فارس - مدیرنظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: از میان ۱۰ تا ۱۲ شرکت مشروط و حاضر در بازار دوم که باید برای ادامه حضور افزایش سرمایه بدهند، تاکنون فقط یک شرکت درخواست افزایش سرمایه داده است، اما ۷۵ شرکت بورسی متقاضی افزایش سرمایه هستند.

بهروز زارع در رابطه با اصلاح ساختار مالی برخی از ۲۴ شرکت مشروط و حاضر در بازار دوم که باید از طریق اعمال افزایش سرمایه صورت گیرد، اظهار داشت: از میان شرکت‌های مشروط در حالی برخی شرکت‌ها باید تا پایان سال افزایش سرمایه بدهند که تاکنون فقط یک شرکت درخواست افزایش سرمایه را به سازمان بورس ارائه کرده است.

وی ادامه داد: مشکلی که وجود دارد این است که برخی از مدیران این دسته شرکت‌ها فکر می‌کنند همین که درخواست افزایش سرمایه‌ را به سازمان داده و باید در بورس باقی بمانند، مورد تایید است درحالی که هر شرکتی برای افزایش سرمایه و توسعه باید توجیه اقتصادی داشته باشد، در غیر این صورت شرکت و سهامداران با بحران مواجه می‌شوند.

کوچک‌ترها به فرابورس بروند

زارع با تاکید بر این نکته که صرف حضور در بورس نمی‌تواند باعث اعمال افزایش شرکت‌ها باشد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های مشروط بورس اگر می‌خواهند در بورس باقی بمانند باید کسب و کار خود را گسترش بدهند چرا که اندازه این شرکت ها متناسب با بورس نیست و شرکت‌های کوچک می‌توانند در بازار فرابورس حضور داشته باشند.

مدیرنظارت بر بازار اولیه‌ سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شرکت‌های مشروط برای ادامه حضور باید علاوه بر دیگر شرایط از حداقل سرمایه‌ ۳ میلیارد تومانی برخوردار باشند، اظهار داشت: از میان ۲۴ شرکت مشروط و حاضردر بازار دوم حدود ۱۰ تا ۱۲ شرکت باید حداکثر تا ۳ میلیارد تومان افزایش سرمایه بدهند و باقی شرکت‌ها باید در مواردی چون اطلاع‌رسانی‌‌، زیان‌دهی و رفع ماده ۱۴۱ قانون تجارت (که شرکت‌ها با اعلام زیان از پرداخت مالیات معاف می‌شوند) اصلاحاتی را صورت دهند.

زارع ادامه داد: اما تاکنون از میان شرکت‌هایی که مشکل سرمایه دارند و یا مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده‌اند فقط یک شرکت درخواست افزایش سرمایه را به سازمان بورس ارائه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این دسته شرکت‌ها برای حضور در بورس باید درخواست‌های مربوطه را تاکنون ارائه می‌کردند تا با توجه به طی فرآیند معمول‌‌،‌ اعمال افزایش سرمایه تا پایان سال محقق شده باشد، اما اقدام موثری از سوی این دسته شرکت‌ها صورت نگرفته است.

زارع در پاسخ به این سوال فارس مبنی براینکه علاوه بر ۱۰ تا ۱۲ شرکت‌های مشروط چند شرکت دیگر درخواست افزایش سرمایه دارند، اظهار داشت: تعداد متقاضیان افزایش سرمایه متغیر است، اما بر اساس آخرین آمار ۷۵ شرکت درخواست دریافت مجوز افزایش سرمایه را به سازمان بورس ارائه کرده‌اند.