نمی‌توان از دولت انتظار تزریق نقدینگی داشت

فارس- دبیرکل سابق سازمان بورس گفت: تنها راه جذب مردم به بازار سرمایه راه‌اندازی و انتشار ابزارهای ثابت با تضمین سودهای حداقلی است.

حسین عبده تبریزی اظهار داشت: در طول چند سال اخیر نه به لحاظ کوتاهی مدیریت بورس، بلکه به دلیل عوامل محیطی ناشی از تحریم و متغیر بودن سیاست‌ها و عدم وجود برنامه‌های منسجم، مردم عادی به بورس جذب نشدند، یعنی گروهی بورس باید به دنبالشان باشد تا پس‌اندازهای خود را وارد بازار سهام کنند.

عبده تبریزی با بیان اینکه بورس هنگامی‌نقش خود را ایفا می‌کند که بتواند پول‌های جدید و سرمایه‌گذاران جدید را به طرف خود بکشاند، خاطرنشان کرد: با اوج‌گیری بحران مالی جهانی و با کاهش قیمت کالاهای اساسی خصوصا قیمت نفت، آثار بحرانی نسبتا عمیقی در بازار سرمایه کشور پدیدار شد به گونه‌ای که ظرف مدت سه ماه ۳۰درصد از ارزش بازار کاسته شد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی جذب مردم به بورس بسیار دشوار است، اظهار داشت: برای برون رفت از این بحران، نمی‌توان از دولت درخواست نقدینگی کرد، لذا تنها راه آوردن مردم به بازار سرمایه ابزارهای ثابت است در غیر این صورت و از طریق سهام غیرممکن است مردم وارد بازار شوند.

وی در توضیح ابزارهای مالی ثابت گفت: این دسته از اوراق درآمد ثابتی را می‌دهند. مثلا در اوراق مطالبات بانک مسکن که اخیرا انتشار آن مطرح شده، مطالبات به نرخ ثابت خریداری می‌شود و مردم ۱۹ تا ۲۰درصد یا یک رقم ثابتی سود به دست می‌آورند. عبده تبریزی ادامه داد: صندوق‌هایی که براساس سهام شرکت‌های بورس تشکیل می‌شوند نیز می‌توانند حداقل سودی را تضمین کنند که اصطلاحا به آن اختیار معامله ضمنی گفته می‌شود. در این حالت مردم می‌توانند واحدهای این نوع صندوق‌ها را بعد از یک سال یا ۶ ماه به قیمت ثابت بفروشند.

وی ادامه داد: این نوع صندوق‌ها کف قیمتی دارند و مردم مطمئن‌ هستند نه تنها سرمایه‌شان حفظ می‌شود بلکه سود مشخصی را به دست می‌آورند.

عبده تبریزی در خاتمه گفت: بازار سرمایه اکنون باید به سرعت با عرضه ابزارهای مالی ثابت و با تضمین سودهای حداقلی، توان رقابتی خود با بانک‌ها را از طریق ابزارهایی چون فروش سهام با اختیار فروش ضمنی، اوراق مشارکت، فروش اوراق به پشتوانه تسهیلات رهنی (MBS) براساس مطالبات نهادهای پولی و فروش اوراق صکوک نشان بدهد.