مهر - وزیر امور اقتصادی و دارایی در راستای اجرای سیاست‌‌‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی دستور واگذاری سهام برخی شرکت‌‌‌های دولتی از طریق مزایده را صادر کرد.

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دستورالعمل واگذاری سهام برخی شرکت‌‌‌های دولتی از طریق مزایده را در ۱۰ بند صادر کرده است.

این دستورالعمل با تصویب هیات عالی واگذاری و در راستای اجرای بخش اخیر ماده ۳۹ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم و اجرای سیاست‌‌‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده است.

جزئیات این دستورالعمل که توسط هیات عالی واگذاری به تصویب رسیده، به شرح ذیل است:

۱ - قیمت پایه ۴۸ درصد سهام شرکت مطالعاتی طرح‌‌‌های جامع فلزات به ارزش هر سهم ۱۰۰ هزار ریال براساس میانگین ارزش اسمی و دفتری (صفر) جهت واگذاری از طریق مزایده و به صورت نقدی مطرح و پس از بحث و بررسی مورد تصویب قرار گرفت.

۲ - قیمت پایه و شرایط واگذاری ۴۹ درصد سهام شرکت‌‌‌های بهره‌‌‌برداری از شبکه‌‌‌‌‌‌‌های آبیاری و زهکشی زرینه رود، مدیریت تولید و بهره‌‌‌برداری سد و نیروگاه کرخه و بهره‌‌‌برداری از شبکه‌‌‌‌‌‌‌های آبیاری و زهکشی وحدت به ترتیب به ارزش هر سهم ۳ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۱۲۶، ۵۸۳ هزار و ۲۳۷، ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۳۳۰ ریال براساس میانگین ارزش روز خالص دارایی‌ها و ارزش بازدهی(صفر) و به صورت نقدی جهت شرکت‌‌‌های اول و سوم و به صورت نقد و اقساط برای شرکت دوم جهت واگذاری از طریق مزایده مطرح و پس از بحث و بررسی مورد تصویب قرار گرفت.

۳ - قیمت پایه و شرایط واگذاری ۱۰۰ درصد سهام شرکت توسعه پترو ایران متعلق به شرکت ملی نفت ایران براساس میانگین ارزش روز خالص دارایی‌ها و ارزش دفتری به ارزش هر سهم ۱۳ هزار و ۴۲۹ ریال جهت واگذاری از طریق مزایده و به صورت نقد و اقساط مورد تصویب قرار گرفت.

۴ - قیمت واگذاری ۶/۴۵ درصد سهام شرکت نورد و لوله اهواز متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران جهت واگذاری بابت رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی نیرو‌‌‌های مسلح در اجرای تصویب نامه ۲۱۰۳۳/ ت۳۹۳۸۹ ه مورخ ۲۵/۱۲/۸۶ براساس تاریخ بازگشایی نماد بورس شرکت در مورخ ۲/۷/۸۷ مطرح و با توجه به قیمت آخرین معامله انجام گرفته قبل از زمان تصویب هیات واگذاری در مورخ ۲۱/۷/۸۷ به مبلغ ۸۲۹ریال با ارزش هر سهم به مبلغ مذکور مورد تصویب قرار گرفت.

۵ - قیمت پایه و شرایط واگذاری سهام شرکت‌‌‌های پمپ‌‌سازی ایران ۷۵/۸ درصد و سیمان سپاهان ۵/۲ درصد جهت واگذاری به صورت بلوکی از طریق بورس و به صورت نقد و اقساط مورد تصویب قرار گرفت.

۶ - موضوع حسابرسی ویژه شرکت پایساز مطرح شد و پس از بحث و بررسی مقرر شد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نسبت به تحویل شرکت مذکور اقدام کند و با توجه به رای مرجع قضایی حسابرسی ویژه شرکت یاد شده از سوی سازمان خصوصی‌‌سازی صورت گیرد.

۷ - موضوع پرداخت سود عملکرد سال ۸۶ شرکت ملی صنایع مس ایران به صندوق ذخیره فرهنگیان (انتقال گیرنده سهام بابت رد دیون دولت) مطرح شد و با توجه به اینکه مصوبه واگذاری صادره از سوی هیات وزیران قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه ۸۷ بوده است و قیمت گذاری نیز قبل از برگزاری مجمع عمومی سالانه شرکت صورت گرفته است، لذا ضمن تصریح بر تعلق سهام مذکور به صندوق ذخیره فرهنگیان مقرر شد سود عملکرد در سال ۸۶ نیز به تبع آن به صاحب سهام مذکور تعلق گیرد و شرکت ملی صنایع مس ایران مکلف به پرداخت آن به صندوق یاد شده است.

۸ - تصمیم گیری در مورد اقساط معوقه شرکت هپکو از سوی خریدار آن مطرح شد و مقرر شد گزارش کاملی از وضعیت خریدار و شرکت یاد شده توسط کارشناس مستقل تهیه و گزارش آن به هیات واگذاری جهت اتخاذ تصمیم مجددا ارائه شود.

۹ - اساسنامه جدید شرکت مخابرات ایران که براساس قانون تجارت و منطبق بر ضوابط بورس اوراق بهادار تهیه و به تائید کمیته مشترک سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مخابرات ایران و سازمان خصوصی‌‌سازی رسیده و توسط مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران مورد تصویب قرار گرفته است، مطرح و در چارچوب بند ۳ ماده ۱۸ قانون اصلاح مواد از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌‌‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مورد تصویب قرار گرفت.

۱۰ - موضوع تغییر از روش واگذاری تعدادی از شرکت‌‌‌های زیرمجموعه وزارت نفت ترجیحا بورس به مزایده مطرح شد و پس از بحث و بررسی واگذاری شرکت‌‌‌های مزبور که بخشی از سهام آنها بابت رد دیون دولت یا سهام عدالت اختصاص یافته است، از روش خارج از بورس مورد تصویب قرار گرفت.

این تصویب‌نامه در اجرای قسمت اخیر ماده ۳۹ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ج.ا.ا و اجرای سیاست‌‌‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده است.