«باما» 115درصد پیش‌بینی سود خود را پوشش داد

گروه بورس- مدیرعامل باما دلایل پوشش ۵۸۷ریالی پیش‌بینی سود ۵۱۱ریالی شرکت در ۷ ماه نخست سال‌جاری را اعلام کرد.

هومن تفضلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از آثار زیان‌بار کاهش قیمت‌های جهانی سرب و روی گفت: شرکت باما سعی کرد در سال جاری با تدابیری همچون کاهش قیمت تمام شده، بتواند همچنان سودآور باشد که دراین رابطه به موفقیت‌های خوبی نیز دست یافته است.

وی با اشاره به فعال بودن معدن گوشفیل گفت: بخش عمده‌ای از تولید سولفوره باما مربوط به خاک معدن گوشفیل است، حال آن که بهره‌برداری از این معدن به صورت روباز توجیه اقتصادی نداشت، ولی با تدابیری که از قبل اندیشیده شده بود، ما توانستیم با حفر تونل، بهره‌برداری زیرزمینی از معدن را آغاز کنیم و اگر چنین تدبیری از قبل اندیشیده نشده بود، بهره‌برداری از معدن مزبور امکان‌پذیر نبود.

وی گفت: با اقدامات انجام شده باما توانست از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰درصد از تولید سولفوره خود را افزایش دهد که تولید این محصول نسبت به کربناته دارای توجیه اقتصادی بیشتری است. وی درباره معدن تپه سرخ گفت: استخراج ماده معدنی از این معدن نیز همچنان به صورت رو باز انجام می‌شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فعالیت غیراقتصادی شرکت ذوب و روی اصفهان برای این شرکت چه تصمیمی اتخاذ شده است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از جمله کاهش قابل توجه هزینه‌ها، تولید این شرکت برابر با قیمت تمام شده انجام می‌شود و در حال حاضر شرکت فعال است.

تفضلی با اشاره به سرمایه‌گذاری سهامداران در این شرکت بورسی گفت: با توجه به افت شدید قیمت‌های جهانی، سودآوری در شرایط کنونی کار بسیار مشکلی است و برنامه ما این است که بتوانیم برای سهامداران خود که اقدام به خریداری سهام کرده‌اند، سودی قابل قبول ارائه دهیم، ضمن این که بتوانیم به فعالیت خود نیز ادامه دهیم.

مدیرعامل باما در پاسخ به این پرسش که با توجه به پوشش ۵۸۷ ریالی EPS در هفت ماه، آیا احتمال افزایش پیش‌بینی سود شرکت وجود دارد، گفت: تلاش ما برای کاهش قیمت تمام شده به حدی بوده که تا نزدیک ۱۰۰درصد آن را کاهش دهیم تا بتوانیم سود شرکت را بیشتر کنیم، اما در شرایط فعلی نمی‌توان اظهارنظری در این زمینه کرد و می‌توان گفت که باما با کاهش هزینه‌ها و بهای تمام‌شده می‌تواند به پیش‌بینی سود اعلام شده خود دست یابد.

شرکت باما در هفت ماه ۵۸۷ ریال از پیش‌بینی سود ۵۱۱ ریالی خود را پوشش داده، در حالی که قیمت جهانی روی هم‌اکنون در سطح هزار و ۱۰۰دلار است.

این میزان پوشش EPS، معادل ۱۱۵درصد از کل پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت است.

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، درآمد حاصل از فروش شرکت معادل ۶۴درصد، بهای تمام شده کالای فروش رفته معادل ۵۶درصد و سود ناخالص شرکت هم معادل ۸۹درصد طی هفت ماه تحقق یافته است، همچنین ۱۲۰درصد از سود عملیاتی شرکت نیز در مدت یادشده تحقق یافته است.

پیش‌بینی عملکرد سال ۸۷ در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۶۲درصد کاهش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۲۰درصد کاهش، سود عملیاتی ۹۲درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات هم ۹۰درصد کاهش نشان می‌دهد.

هیات‌مدیره تصمیم دارد ۶۰درصد سود سال جاری را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه ۸۷ پیشنهاد کند. پیش‌بینی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری برای سال‌مالی ۸۷ به مبلغ ۹/۵میلیارد ریال (مبلغ ۷۴ریال به ازای هر سهم) معادل ۱۵درصد از کل سود خالص است.

شرکت در سال ۸۶ پیش‌بینی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ را مبلغ ۲/۲۳میلیارد ریال اعلام کرده بود که دلایل تغییر را عمدتا ناشی از کاهش سود موردانتظار از شرکت ذوب روی اصفهان (شرکت فرعی) به دلیل کاهش قیمت جهانی روی و افزایش هزینه‌های تولید و مواد کمکی مصرفی اعلام کرده بود.

شرکت در مردادماه ۸۷ اعلام کرده، طرح احداث یک واحد فلوتاسیون هزار تنی با برآورد مخارج سرمایه‌گذاری به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال را با هزینه‌های انجام‌شده تاکنون به مبلغ ۴۰۰میلیون ریال که در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری خواهد رسید در دست اجرا دارد و در رابطه با بخش استخراج موافقت سازمان صنایع‌و‌معادن اخذ شده است و در رابطه با بخش فرآوری جزئیات طرح توسط دو شرکت ترکیه‌ای و روسی تهیه شده لذا در حال بررسی و اخذ موافقت از سازمان صنایع‌و‌معادن است.

همچنین شرکت در نظر دارد به منظور خرید شرکت‌های معدنی و تولیدکننده فلزات پایه، افزایش سرمایه به مبلغ ۲۱۰میلیارد ریال از محل سود انباشته، مطالبات و آورده نقدی انجام دهد. شایان ذکر است، شرکت در حال حاضر اعلام کرده است، در صورت افزایش قیمت‌های جهانی سرب و روی طرح احداث ادامه خواهد یافت.