اخبار ضد و نقیض از توافق برای برگزار نشدن مجمع «مس»

گروه بورس: علیرضا باغانی- مدیر امور سهام و مجامع شرکت‌ ملی صنایع مس دلایل منتفی شدن برگزاری مجمع این شرکت به منظور انتخاب هیات مدیره را تشریح کرد.

مهدی مجدفر با بیان این که با کنسرسیوم خریدار ۲۰درصد از سهام مس برای واگذاری یک کرسی از هیات مدیره توافق شده است، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شد تا این کنسرسیوم یک شخص حقیقی برای ورود به هیات مدیره «فملی» معرفی کند، اما تغییری در اشخاص حقوقی هیات مدیره صورت نمی‌گیرد و فرد معرفی شده از سوی کنسرسیوم مزبور نماینده یکی از اشخاص حقوقی حاضر در هیات مدیره می‌شود.

وی افزود: کنسرسیوم خریدار ۲۰درصد از سهام مس، پیش از این درخواست برگزاری مجمع را داده بود، اما در ظاهر توافقی صورت گرفت که همزمان با برگزاری مجمع عادی سالانه در سال ۸۸، مجمع فوق‌العاده‌ای نیز به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره

برگزار شود.

سهام عدالت اعتراضی ندارد

مجدفر درباره اظهارات مدیرعامل کارگزاری عدالت در اعتراض به عدم برگزاری مجمع گفت: طی گفت‌وگویی که با مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت داشتیم ایشان اظهار داشتند که به دنبال مدیریت شرکت‌ها نیستند، بلکه تمایل دارند یک کرسی از هیات مدیره را به عنوان ناظر داشته باشند و مشکلی نیز برای برگزاری مجمع انتخاب هیات مدیره در سال ۸۸ ندارند.

وی گفت: اعتراض سهام عدالت به انتشار آگهی دعوت به مجمع و منتفی شدن برگزاری مجمع بود، اما پس از گفت‌وگو این موضوع حل شد و قرار شد سهام عدالت هم همزمان با برگزاری مجمع در سال ۸۸ و اتمام مدت ماموریت دو ساله هیات مدیره، برای ورود به هیات‌مدیره مس اقدام کند. به گفته وی، احداث صنعت، تهیه و تولید مواد معدنی، آلومینیوم ایران، شرکت ملی فولاد و ایمیدرو ۵عضو هیات‌مدیره مس را تشکیل می‌دهند که کنسرسیوم خریدار ۲۰درصد از سهام مس، نماینده یکی از این اشخاص حقوقی در هیات‌مدیره «فملی» خواهد شد.

ورود به هیات‌مدیره تا سال دیگر

وی گفت: کنسرسیوم خریدار ۲۰درصد از سهام مس پیش از این نیز درخواست برگزاری مجمع جهت ورود به هیات‌مدیره را داشت، اما براساس توافق اخیر، ورود رسمی آن‌ها به هیات‌مدیره به زمان برگزاری مجمع عادی سالانه در سال ۸۸ موکول شد.

وی پیش‌بینی کرد در مجمعی که در سال ۸۸ برگزار می‌شود یک کرسی از هیات‌مدیره به خریداری ۲۰درصدی و یک کرسی هم به کارگزاری عدالت واگذار شود.به گفته وی، کارگزای عدالت هم‌اکنون نزدیک به ۳۷درصد از سهام ملی صنایع مس ایران را در اختیار دارد.

عدالت: ما توافقی نداشته‌ایم

این در حالی است که محمد جواد شیخ هرگونه توافق برای عدم برگزاری مجمع مس را رد می‌کند.

وی گفت: به نظر می‌رسد که توافقی با کنسرسیوم خریدار ۲۰درصد از سهام مس صورت نگرفته و ایمیدرو از قول آنها صحبت می‌کند، چرا که کنسرسیوم خریدار این توافق را تایید نمی‌کند.

وی افزود: کارگزاری سهام عدالت که به تنهایی نزدیک به ۳۷درصد از سهام «فملی» را در اختیار دارد، درخواستی برای برگزاری مجمع فوق‌العاده نداشته است، اما اگر مجمعی برگزار شود، به طور حتم برای ورود به هیات‌مدیره اقدام می‌کند.

بررسی استفاده از ماده ۹۵

به گفته شیخ، در روزهای آینده طی مذاکره‌ای با رییس سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با درخواست برگزاری مجمع مس از سوی سهام عدالت بحث و تبادل نظر صورت خواهد پذیرفت و اگر توافقی با کنسرسیوم خریدار صورت نگرفته باشد، نشان‌دهنده این است که ایمیدرو همچنان برای واگذاری کرسی‌های هیات‌مدیره مقاومت می‌کند.

نشست فوری کنسرسیوم ۲۰درصدی

در پی عدم برگزاری مجمع مس، نشست فوری میان اعضای کنسرسیوم مس برگزار می‏شود.

پس از چاپ آگهی شرکت ملی صنایع مس ایران برای دعوت به مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده (به منظور اجرای ماده ۹۵ قانون تجارت) در یازدهمین روز از آذرماه، شرکت ملی صنایع مس ایران با چاپ آگهی در روزنامه‏های کثیرالانتشار عدم تشکل این مجمع را به اطلاع خریداران بلوک مس رساند.

شرکت ملی صنایع مس ایران در حالی در آگهی مزبور به موافقت صورت پذیرفته بین خریداران بلوک سهام و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اشاره می‏کند که اعضای کنسرسیوم از این توافق اظهار بی اطلاعی می‏کنند.

به گزارش موج، پرویز کاظمی مدیر عامل جدید شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، با اشاره به این که هنوز اعضای کنسرسیوم به جمع بندی مشخصی برای برگزاری یا عدم برگزاری مجمع نرسیده‏اند، خبر از برگزاری جلسه‏ای به منظور بررسی این مساله میان اعضای کنسرسیوم می‏دهد.

وی می‏گوید: با توجه به دعوت معاون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای صبح روز شنبه شانزدهم آذرماه، جلسه‏ای میان اعضای کنسرسیوم برگزار می‏شود تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.