گروه بورس- توسعه معادن روی ایران دلایل تعدیل پیش‌بینی درآمد اصلی و تلفیقی هر سهم امسال را اعلام کرد.براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «کروی» درآمد هر سهم امسال را با یک‌هزار و ۹۷میلیارد و ۲۵۰میلیون ریال سرمایه به‌طور خالص مبلغ ۱۱۰ریال پیش‌بینی کرده است. کاهش پیش‌بینی EPS سال مالی ۱۳۸۷ شرکت اصلی براساس عملکرد واقعی دوره ۶ ماهه منتهی به شهریورماه به مبلغ ۱۱۱میلیارد و ۹۵۱میلیون ریال معادل ۴۸درصد به دلیل کاهش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری است.کاهش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت کالسیمین، بیشترین تاثیر را در تعدیل منفی «کروی» موجب شده است.

از سوی دیگر براساس صورت‌های تلفیقی، «کروی» برای هر سهم مبلغ ۶۵ریال زیان پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که این شرکت پیش‌بینی تلفیقی ۲۶۷ ریالی و ۱۷۲ ریالی برای هر سهم را به بازار ارائه نکرد. همچنین مهرماه امسال سود تلفیقی هر سهم توسعه معادن روی مبلغ ۱۰۵ ریال اعلام شده بود.همچنین عمده دلایل تغییر پیش‌بینی EPS تلفیقی گروه «کروی» برای سال مالی ۱۳۸۷ بر اساس عملکرد واقعی دوره ۶ماهه در مقایسه با پیش‌بینی بر اساس عملکرد واقعی دوره ۳ماهه به شرح زیر است: ۱)کاهش ۷۱درصدی سود ناخالص به مبلغ ۳۱۲میلیارد و ۱۶۷میلیون ریال به دلیل کاهش نرخ برآوردی فروش هر تن شمش روی از ۱۸۵۰دلار به ۱۴۰۰دلار، کاهش نرخ برآوردی فروش هر تن شمش سرب از ۱۸۰۰دلار به ۱۵۰۰دلار در شش ماهه دوم سال و همچنین کاهش مقدار فروش شمش و کنسانتره روی. ۲)افزایش ۱۸درصدی هزینه‌های عملیاتی به مبلغ ۱۸میلیارد و ۳۰۸میلیون ریال به دلیل افزایش هزینه‌های عملیاتی پیش‌بینی شده توسط شرکت‌های زیرمجموعه.

۳) کاهش ۳درصدی هزینه‌های مالی به مبلغ سه‌ هزار و ۸۷۶میلیون ریال به دلیل عدم وقوع هزینه‌های مالی پیش‌بینی شده توسط شرکت‌های زیرمجموعه.

۴)افزایش ۳درصدی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری به مبلغ ۷۹۱میلیون ریال به دلیل افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده توسط شرکت‌های زیرمجموعه.

۵)افزایش ۳۷درصدی درآمدهای متفرقه به مبلغ پنج‌میلیارد و ۹۷۳میلیون ریال به دلیل افزایش درآمدهای متفرقه پیش‌بینی شده توسط شرکت‌های زیرمجموعه.

پیش‌بینی عملکرد «کروی» برای سال مالی ۸۷ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها ۶۶درصد کاهش، سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها ۱۵۷درصد افزایش، سود عملیاتی ۶۲درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۵۴درصد کاهش نشان می‌دهد.