مهر - معاون وزیر بازرگانی با اعلام اینکه واگذاری سهام به جای پرداخت نقدی جوایز صادراتی فعلا منتفی شده است، تاکید کرد: دولت اجازه نمی‌دهد کاهش قیمت سهام فولاد مبارکه خللی در پرداخت به روز جوایز صادراتی ایجاد کند.

مهدی غضنفری با اشاره به مصوبه هیات‌وزیران مبنی‌بر پرداخت جوایز صادراتی به صورت نقدی گفت: قیمت سهام فولاد مبارکه به دلیل تغییر و تحولات جهانی پایین آمده که این امر قدرت مالی سازمان توسعه تجارت را برای پرداخت مشوق‌های صادراتی کم کرده است، لذا اگر قدرت مالی سازمان پایین بماند و سهام ارزان باشد،‌ترجیح این است که دولت ابتدا مبالغی را که به صادرکنندگان بابت جوایز صادراتی سنوات گذشته بدهکار است، بپردازد و در وهله بعد به سمت کمک‌های یارانه‌ای برود.

معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه پرداخت به روز جوایز صادراتی با وضعیت پیش آمده برای سهام فولاد مبارکه بلاتکلیف نمی‌ماند، افزود: به هیج وجه قصد نداریم ضرر ناشی از کاهش قیمت سهام فولاد مبارکه را از جیب صادرکننده پرداخت کنیم، بر همین اساس نیز معتقدیم که صادرکننده نباید ضرر کند.

وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت مصوبه‌ای از دولت گرفته است که اجازه داشته باشد سهام را بفروشد و پول نقد را به صادرکننده مطابق با معوقه‌های جوایز صادراتی‌اش پرداخت کند، البته پرداخت به روز جوایز صادراتی تحت‌شعاع این امر قرار نمی‌گیرد.

غضنفری گفت: زمانی که سهام فولاد مبارکه قیمتی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰‌تومان داشت، صادرکنندگان می‌توانستند آن را به فروش رسانند، در این شرایط سهام در اختیار صادرکنندگان به قیمت ۳۱۹‌تومان قرار گرفت اما حال که قیمت پایین‌تر از ۳۱۹‌تومان است، سازمان وارد عمل شده و این اختیار را از دولت گرفته است که به دلیل افت قیمت سهام، آن را به صورت انبوه بفروشد و پول نقد از صادرکنندگان دریافت کند.

مبارکه مشتری بلوکی دارد

وی اظهار داشت: هم‌اکنون براساس اعلام کارگزار، خریدارانی برای خرید سهام فولاد مبارکه به صورت بلوکی وجود دارد و برخی افراد که درصدی از سهام این شرکت را دارند، خواستار افزایش سهام خود هستند، البته قیمت هر سهم کمتر از ۳۱۹‌تومان خواهد بود و به صورت بلوکی عرضه می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی گفت: این نوع از عرضه با عرضه به صورت خرد سهام که صف فروش درست می‌شود، متفاوت است. بر این اساس، سازمان عرضه آزاد می‌کند تا هرکس به هر قیمتی که از همه بیشتر است، بخرد. رییس کل سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: به هیچ وجه ضرری از بابت کاهش قیمت سهام متوجه صادرکننده نمی‌کنیم.