فرشاد به‌آبادی

جشنواره بین‌المللی برترین نام و نشان‌های تجاری ایران نخستین حرکتی است که نه تنها در ایران بلکه در سطح خاورمیانه تلاش دارد مفاهیم ارزشگذاری برند را در جامعه ترویج نماید. در حال حاضر بنا به دستور رییس‌کل بانک مرکزی، گروه مطالعاتی هوشمند تدابیر ماموریت تدوین شاخص‌ها و ارزیابی برندها را در کشور بر عهده دارند.

این گروه به منظور ترویج مفاهیم برندینگ در ایران جشنواره برترین نام و نشان‌های تجاری ایران را تدوین و قرار است این جشنواره در روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با معرفی یکصد برند برتر ایران فعالیت جدیدی را در این زمینه تبیین نماید. یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در ارزشگذاری برند، توسعه نام تجاری است.

بسیاری از صاحبان برندهای خوش‌نام قصد دارد که نام تجاری خود را توسعه دهند، اما نمی‌دانند چگونه می‌توانند نام‌های تجاری خود را توسعه و تقویت نمایند. بی‌شک هرچه نام تجاری از توسعه بیشتری برخوردار گردد، ارزش آن بیشتر خواهد بود، ‌در حال حاضر در جهان توسعه نام‌‌های تجاری در حال فزونی گرفتن است. هنگامی که شرکت‌ها وارد بازارهایی می‌شوند که قبلا در آن حضور نداشته‌اند هرچه بیشتر و بیشتر، به جای خلق یک نام تجاری جدید، ترجیح می‌دهند که نام تجاری خود را توسعه دهند، شرکت‌ها در سال‌های اخیر تازه دریافته‌اند که نام‌گذاری تجاری صرفا به معنای اقدام در زمینه ارتباطات با مشتری با طرح‌های گرافیکی بسته‌بندی‌ها نیست، بلکه دلالت بر یک الگوی کامل رفتاری دارد.

* دبیرکل جشنواره بین‌المللی برترین

نام و نشان تجاری ایران

www.br۱۶.ir