گمانه‌زنی‌هایی از بازار چهار میلیاردی

گروه بورس- علیرضا باغانی: در شرایطی که بورس تهران این روزها شاهد معاملات روزانه‌ای با ارزش ۴ تا ۵میلیارد تومان و در برخی اوقات کمتر از این رقم‌ها است، بازار شایعات نیز از رونق گذشته افتاده است. اتفاقی که این روزها موجب بازگشت دوباره شایعات به تالار خلوت شیشه‌ای شده است، تغییرات مدیریتی شرکت‌های بورسی است. اتفاقی که در هر صورت می‌تواند در وضعیت کلی شرکت‌های بورسی و سهام آنها در بورس تهران اثرگذار باشد.

چه کسی به امید می‌رود؟

گفته‌های بازار: بانک سپه با توجه به انتصاب قالیباف ‌اصل به عنوان مدیر عامل شرکت بورس، طی روزهای آینده مدیرعامل جدید سرمایه‌گذاری امید را معرفی می‌کند.

شنیده‌های ما: بر اساس اخبار غیررسمی رسیده، احتمال انتصاب ملکی معاون داوود مددی در زمان مدیریت در تامین اجتماعی به عنوان مدیرعامل «وامید» بسیار زیاد است، از سویی دیگر دکتر اسدی که در گروه مالی دانشگاه شهید بهشتی مشغول کار است نیز یکی از گزینه‌های مدیرعاملی «وامید» است. افزون بر این در ظاهر با ملاحسین آقا مدیرعامل سابق «ومعادن» هم برای حضور در سمت مدیرعاملی «وامید» مذاکراتی صورت گرفته است. اما نکته‌ای که باید در انتصاب مدیرعامل سرمایه‌گذاری امید به آن توجه کرد این است که «وامید» شرکتی ۴۰۰میلیارد تومانی است که ارزش دارایی‌های آن معادل ۵/۲میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و در ۱۶ شرکت دارای سهام مدیریتی است، پس مدیرعامل هم باید فردی آشنا به صنعت باشد تا بتواند این مجموعه بزرگ را راهبری کند.

تغییر مدیرعامل «مس» منتفی شد

گفته‌های بازار: در پی تغییرات مدیریتی رخ داده در شرکت معادن و فلزات، فولاد خوزستان، شرکت ملی فولاد و ... بار دیگر شایعه شد که مدیرعامل مس ایران نیز در آستانه تغییر قرار داد و یکی از مدیران فعال در صنعت فولاد جانشین اردبیلی خواهد شد. بر اساس این اخبار غیررسمی تغییر مدیرعامل مس در مجمع آتی «فملی» عملی خواهد شد.

شنیده‌های ما: اما شرکت در این رابطه می‌گوید: مجمع مس به دلیل درخواست سهامداران ۲۰درصدی «فملی» جهت ورود به هیات مدیره برگزار می‌شود و بحث تغییر مدیرعامل مربوط به قبل بوده و در حال حاضر منتفی شده است. ضمن این که در مجمع دوشنبه آینده مس هم احتمال ورود کارگزاری سهام عدالت به هیات مدیره شرکت وجود دارد. گفتنی است، شایعات مربوط به تغییر مدیرعامل مس، همزمان با خروج اردبیلی از هیات مدیره ایمیدرو مطرح شده بود.

تعدیل ۵۰درصدی EPS رازک

گفته‌های بازار: دارویی رازک نیز این روزها با شایعه تعدیل ۵۰درصدی EPS روبه‌رو است و به همین منظور متوقف شده است.

شنیده‌های ما: اخبار رسیده حاکی از آن است که این تعدیل غیرعملیاتی است و از محل فروش یک‌میلیون سهم زهراوی به تی‌پی‌کو (شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین) تحقق پیدا کرده است. بر این اساس این معامله درون گروهی بوده و سود شناسایی شده هم در حدود ۵۰درصد EPS برآورد می‌شود.

«شاهد» کوهستان پارک را می‌فروشد

گفته‌های بازار: سرمایه‌گذاری شاهد که این روزها به اذعان تحلیلگران کف‌قیمتی خود را تجربه می‌کند، با این شایعه مواجه است که در پایان آبان‌ماه (۵ماه نخست سال‌مالی) معادل ۵۵درصد از پیش‌بینی سود خود را محقق کرده که دلیل این پوشش مناسب شناسایی بحث عمده‌ای از سود فروش پروژه ملارد در صورت‌های مالی‌ سال جاری است.از طرفی دیگر شایعه شده که شرکت شاهد برای فروش زمین کوهستان پارک مشهد مذاکراتی را با چند خریدار آغاز کرده است. کوهستان پارک همان شهر بازی مشهد است که به دلیل گسترش شهرنشینی هم‌اکنون در داخل شهر واقع شده و باید به مکان دیگری منتقل شود.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده مذاکرات فروش زمین کوهستان پارک مشهد آغاز شده، ولی هنوز توافق خاصی صورت نگرفته است. ارزش این زمین معادل ۵۰ تا ۶۰میلیارد تومان است و می‌تواند سود قابل‌توجهی را برای شاهد شناسایی کند. افزون‌بر این پوشش شرکت شاهد در ۶ماه مناسب خواهد بود و به طور قطع شرکت بالای ۵۰درصد در ۶ماه پوشش خواهد داد،‌ چراکه بخشی از سود فروش پروژه ملارد در صورت‌های مالی سال‌ ۸۸ (سال‌مالی منتهی به خرداد ۸۸) لحاظ شده است.