شروین شهریاری

پرسش از خانم غنی: چرا P/E سهام شرکت‌های بانکی اختلاف قابل توجهی با یکدیگر دارد؟ پاسخ : به طور کلی در نظر گرفتن یک P/E واحد برای شرکت‌‌های بانکی با توجه به ماهیت فعالیت در این صنعت صحیح به نظر نمی‌‌‌‌رسد.

بانک‌‌‌هایی که سرمایه کوچک‌تری دارند سقف تسهیلات اعطایی خود را آسان تر پر می‌‌‌‌کنند و با افزایش سرمایه و ارائه تسهیلات جدید، رشد سودآوری پرشتابی را تجربه می‌‌‌‌کنند از این رو با توجه به افزایش انتظارات سرمایه‌‌‌گذاران،P/E بالاتری را به خود اختصاص می‌‌‌‌‌دهند. اما بانک‌‌‌های بزرگ‌تر، با توجه به ابعاد سرمایه خود، شتاب رشد کمتری در رویه مورد اشاره دارند و همین امر به صورت کاهش P/E در سهام آنها متجلی می‌‌‌‌شود.

گفتنی است در گروه بانکی در حال حاضر بر اساس آخرین اطلاعات موجود بانک اقتصاد نوین و پارسیان از کفایت سرمایه ضعیف‌تری نسبت به سایرین برخوردار هستند (نزدیک به سقف قانونی) بنابراین، برای افزایش توان اعطای تسهیلات، نیازمند رشد سرمایه پایه یا تغییر ترکیب دارایی‌‌‌ها (تسهیلات اعطایی) هستند.

این در حالی است که بانک کارآفرین با اجرای افزایش سرمایه اخیر و با اتکا به استراتژی کم ریسک خود از نسبت کفایت سرمایه بالایی برخوردار است که این مساله افزایش حجم تسهیلات را برای «وکار» تسهیل کرده است.

شایان ذکر است مطلب مشروحی در خصوص مقایسه جامع بانک‌‌‌ها در چند قسمت، در هفته نخست شهریور ماه در همین ستون به چاپ رسیده است که علاوه بر مقایسه، شاخص‌‌‌های مهم در تحلیل بانک‌‌‌ها (از جمله کفایت سرمایه) به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته است که خوانندگان می‌‌‌‌‌توانند با مراجعه به آرشیو به مطلب مزبور دسترسی پیدا کنند.

پرسش بدون ذکر نام: چگونه می‌‌‌‌‌توان به تحرکات سهامداران حقوقی و سرمایه‌‌‌گذاران عمده در بورس پی برد و یا آن را پیش بینی کرد؟

پاسخ: به طور کلی تقریبا همه اطلاعات خام مورد نیاز جهت سرمایه‌‌‌گذاران و تحلیل گران در پایگاه اینترنتی بورس تهران www. Irbourse. Com موجود است و کاربران تنها با جست‌وجو و صرف وقت می‌‌‌‌‌توانند به کلیه اطلاعات خام مورد نیاز خود در این سایت دست یابند. در خصوص معاملات سهامداران حقوقی نیز در بخش آرشیو آماری و در قسمتی به نام ترکیب سهامداران شرکت‌ها در همین سایت (www.Irbourse.com/ShHolder.aspx ) می‌‌‌‌‌توان با یک روز تاخیر به آخرین ترکیب سهامداران بالای یک درصد کلیه شرکت‌های بورس دسترسی پیدا کرد. این بخش همچنین این امکان را به کاربر می‌‌‌‌‌دهد که با درج تاریخ مورد نظر، وضعیت کنونی را با گذشته مقایسه کرده و از این طریق به تحرکات احتمالی سهامداران حقوقی و حقیقی بالای یک در صد در مورد هر یک از شرکت‌ها پی ببرد.