بازاری دو ساعته

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته تحت تاثیر برگزاری نخستین مجمع شرکت مخابرات ایران و البته امتحان سیستم جدید معاملاتی قرار داشت. در بازار دیروز، معامله‌گران در ابتدای بازار با تاخیر فعالیت خود را آغاز کردند که در این بخش ۲ ساعت اول بازار به آزمایش سیستم جدید معاملاتی (پم) اختصاص یافت تا پس از سال‌ها تجربه، سیستم معاملاتی قبلی بورس اوراق بهادار با سیستم معاملاتی جدید و پیشرفته‌ای مواجه شود که مهمترین ویژگی آن علاوه بر مساله سیستم ویندوز و کارآیی آن، امکان تعریف یک سیستم یکپارچه در مورد خدمات کارگزاری و همچنین تعریف و فعالیت کارگزاران به صورت همزمان در چند بازار است. کارشناسان بازار امیدوارند با راه‌اندازی سیستم جدید معاملاتی به کاهش مشکلات موجود در سیستم معاملات که فرصت دسترسی برابری را به کارگزاران و مشتریان در تهران و شهرستان‌ها نمی‌دهد، برطرف شود.

در بازار دیروز در کنار سیستم جدید معاملاتی معامله‌گران تغییرات در مدیران عامل شرکت‌های بورس کالایی و اوراق را دنبال می‌کردند. به دنبال برگزاری نخستین جلسه کارگروه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ابتدای هفته جاری، بازار با تغییر مدیران عامل شرکت‌های بورسی مواجه شده است که حکایت از دور جدیدی از توجه‌ها به بازار سرمایه و کالایی دارد. از دید برخی از کارشناسان، تغییرات رخ داده در اجرای اصل ۴۴ متعاقب تاکیدات مقام معظم رهبری سبب شده است تا تغییراتی برای اجرای سریع‌تر این مقررات برنامه‌ریزی شود. انتظار می‌رود بازار سرمایه بتواند با تجربه تغییر اخیر و به‌رغم مشکلات موجود در افت بازارهای جهانی بتواند باردیگر به شرایط متعادلی دست یابد. از سویی نیز به نظر می‌رسد دولت آماده است مجموعه‌ای از مشوق‌ها را برای بهبود شرایط بازار ارائه کند. روز گذشته معامله‌گران شاهد اعلام کناره‌گیری آقای هاشمیان مدیرعامل شرکت بورس کالایی و حضور پورابراهیمی ‌به جای ایشان بود.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تشکیل نخستین مجمع بورسی شرکت مخابرات بودند که پس از کش و قوس و طرح مباحث مختلف به تقسیم سود نقدی منجر شد.

در بازار دیروز روند قیمتی اکثر سهام کوچک بازار تغییر یافته و صف‌های فروش در اکثر این بخش به چشم می‌خورد که این امر به ویژه در مورد نمادهای گروه برقی به چشم می‌خورد. بازدهی قابل ملاحظه برخی از این نمادهای کوچک سبب شده است شمار قابل ملاحظه‌ای از معامله‌گران درگیر این نمادهای کوچک باشند. روز گذشته البته صف فروش گروهی از این نمادها جمع‌آوری شد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی بحث فروش شرکت کمک فنر ایندامین که همچنان مورد توجه معامله‌گران است نامشخص بود که این امر علاوه بر سایپا موجب شده است که افزایش سرمایه زامیاد نیز با مشکل مواجه شود.

در کنار بحث افزایش سرمایه زامیاد، شرکت‌های دشت مرغاب، بین‌المللی توسعه ساختمان، سرمایه‌گذاری بهمن، مینو، لامیران و توسعه معادن روی نیز مجوز افزایش سرمایه دریافت کرده‌اند.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و البته کم حجم بود که در آن حجم معاملات به ۴/۵میلیارد تومان رسید. از ۱۴۷ نماد مورد معامله ۵۰ نماد با رشد قیمت و ۶۴ نماد با کاهش قیمت معامله شدند. شاخص نیز ۹۸/۲۴ واحد افت کرد و به ۹۹۰۱ واحد رسید.