همایون دارابی

گروه بورس- بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه ای بود که بخش عمده آن ناشی از بازگشت نگرانی ناشی از افت بهای مواد خام بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه اقتصاد داخلی بحث عمده کارشناسان اقتصادی به بحث تحول اقتصادی و احتمال اجرا یا عدم اجرای آن و همچنین تبعات این امر باز می‌گشت. اکثر کارشناسان بازار از مباحث مربوط به طرح تحول اقتصادی به عنوان یک موضوع اساسی در تعیین جهت حرکتی اقتصاد کشور یاد می‌کنند، به ویژه آنکه تاکید دولت بر اجرای

سه ساله این طرح در مورد حذف یارانه‌های موجود در اقتصاد کشور است و به همین دلیل این طرح می‌تواند برای سه سال آینده تکلیف سود آوری و فروش شرکت‌های اقتصادی را مشخص کند. در کنار بحث مربوط به طرح تحول اقتصادی، مباحث مربوط به نرخ ارز و احتمال افزایش ارزش ارزها در برابر ریال نیز همچنان همراه بازار است. دیروز بازار سرمایه شاهد تحولی مهم بود که در جریان آن سکان هدایت شرکت بورس در اختیار دکتر قالیباف قرار گرفت. با توجه به این انتخاب بازار سرمایه با تحولی مواجه شد که می‌تواند تاثیر مهمی بر بازار بگذارد.

در معاملات دیروز، معامله گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه بازار سرمایه کارشناسان و معامله‌گران آخرین تحولات مربوط به نماد مخابرات ایران را که امروز(سه شنبه)شاهد برگزاری نخستین مجمع بورسی خود خواهد بود، دنبال می‌کردند که در این بخش در آخرین اقدام ۵درصد سهام شرکت به کارکنان آن واگذار شده است. با واگذاری این حجم، میزان سهام واگذار شده مخابرات ایران به ۳۰درصد رسیده است که ۵درصد در اختیار بازار و ۲۰درصد به سهام عدالت واگذار شده است.

با توجه به مقررات مربوط به واگذاری سهام شرکت‌های اصل ۴۴، ۲۰درصد سهام نیز در اختیار دولت باقی خواهد ماند که این امر تکلیف ۵۰درصد سهام مخابرات ایران را مشخص می‌کند. در بازار دیروز نماد فولاد مبارکه در حالی با صف خرید همراه بود که در معاملات ورق در بورس فلزات، بهای محصولات مبارکه با افت شدید مواجه شد و به‌رغم کاهش شدید بهای این محصول، تمامی عرضه نیز به فروش نرسید، با توجه به این شرایط صف خرید نماد تا صف فروش عقب رانده شد. با توجه به این مساله نمادهای وابسته نیز با فشار عرضه مواجه شدند که از میان رفتن صف خرید فولاد خوزستان نیز یک واکنش طبیعی به این امر بود. در معاملات دیروز رشد قیمتی برخی نماد‌های گروه برقی و نماد‌های کوچک بازار تمایل به عرضه سهام این شرکت‌ها را افزایش داد که این امر به عرضه سنگین در نماد ایران ترانسفو و آبگینه منجر شد. نمادهایی مانند حمل و نقل توکا نیز عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند.

در مجموع بازار سهام دیروز به‌رغم تاثیر مثبت شرکت فولادمبارکه با ۲۷واحد افت مواجه شد که این امر احتمالا امروز نیز می‌تواند تکرار شود.