پیش‌بینی سود «سیمان سپاهان» افزایش می‌یابد

گروه بورس: مدیر مالی شرکت سیمان سپاهان اعلام کرد: پیش‌بینی سود شرکت تغییری نداشته، ولی احتمال افزایش آن تا پایان سال بعید نیست.

معماریان طی گفت‌و‌گویی در پاسخ به این پرسش که سیمان سپاهان در ۶ ماه اول سال گذشته ۲/۱میلیون تن تولید سیمان داشت که این آمار در پایان سال به ۵/۲میلیون تن رسید، اما با توجه به تولید ۶/۱میلیون تنی سیمان در ۶ ماه اول امسال، چرا برای کل سال تولید سیمان معادل ۳میلیون تن پیش‌بینی شده است؟ گفت: این پیش‌بینی با توجه به شرایط حاکم بر بازار ساخت و ساز و همچنین بازار نامناسب فروش سیمان، منطقی به نظر می‌رسد و ما برای کل سال با توجه به این شرایط تولید ۱/۳میلیون تن سیمان را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط سوم تولید سیمان در این شرکت گفت: خط سوم تولید سیمان سپاهان امسال زودتر از پیش‌بینی‌ها به بهره‌برداری رسید و این خط ۵۱۷هزار تن از پیش‌بینی تولید ما را شامل می‌شود و اگر این خط در ۶ ماه دوم بیش از پیش‌بینی تولید کند، احتمال افزایش EPS نیز وجود دارد.

وی گفت: در صورتی که بازار تولید و مصرف سیمان مناسب بود، امسال به طور قطع سیمان سپاهان با افزایش فروش و سودآوری مواجه می‌‌شد، ولی در شرایط کنونی نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این رابطه داشت.

معماریان در پاسخ به این پرسش که آیا امسال شرکت سیمان سپاهان از معافیت مالیاتی استفاده می‌کند و تاثیر آن بر پیش‌بینی مالیاتی ۱۲میلیارد تومانی شرکت چگونه است؟ گفت: در سال جاری نیز شرکت می‌تواند از بخشی از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه خود استفاده کند.

او درباره آزادسازی صادرات سیمان و تاثیر آن بر سود شرکت گفت: صادرات سیمان در‌حال‌حاضر آزاد است، اما به ازای هر تن صادرات سیمان ۱۰۰هزار تومان عوارض خروج تعیین کرده‌اند که با این وصف صادرات برای شرکت‌های سیمانی صرف نمی‌کند و ما مجبوریم که در بازار داخلی نسبت به فروش محصول خود اقدام کنیم.

مدیر مالی سیمان سپاهان وضعیت بازار فروش سیمان را نامناسب دانست و گفت: سردی آب و هوا و کاهش ساخت و ساز از یک سو و تبعات آثار اقتصادی و بحران که گریبان صنایع فولادی را هم گرفته‌ از سوی دیگر، موجب شده تا صنعت سیمان هم در شرایط کنونی از بازار فروش مناسبی برخوردار نباشد.وی به سهامداران سیمان توصیه کرد که نسبت به سهام خود دید بلند مدت داشته باشند، چرا که سهام سیمان پتانسیل رشد را دارد.

وی گفت: در شرایط کنونی پیش‌بینی سود شرکت همان۵۷۳ریال است که امیدواریم تا پایان سال با بهبود وضعیت فروش و افزایش تولید، این پیش‌بینی نیز تعدیل مثبت شود.