گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته با روندی مشابه روزهای قبل فعالیت خود را آغاز کرد اما جنبه متفاوت دیروز بحث اقبال به گروه خودرو و در راس آن سایپا بود. در بازار دیروز معامله‌گران در سایه تعطیلی بازارهای جهانی به سوی بازار داخلی گرایش داشتند که در این بخش مهمترین مساله بحث تغییر تعرفه فولاد در کمیته ماده یک بود.

با توجه به این شرایط فولاد توانست با رشد قیمت و تشکیل صف خرید به سوی مرز مهم ۲هزار و۵۰۰ریال حرکت کند. این مرز روانی در سال‌‌‌های گذشته نیز همواره در مسیر حرکت فولاد مشکل‌ساز بوده‌ است. در شرایط کنونی معامله‌گران به سوی حرکات دولت معطوف شده‌اند. تا بتوانند شرایط را به ویژه در حرکت نمادهای وابسته به بازارهای جهانی بررسی کنند. در بازار دیروز نماد سایپا با تشکیل صف خرید بالای ۱۸میلیون سهم مواجه بود که کارشناسان بازار دلیل تشکیل این صف را مسائلی نظیر اعلام واگذاری شرکت کمک فنر ایندامین و همچنین «پی به ای» پایین این سهم و دیگر نمادهای خودرویی ذکر می‌‌‌‌کنند. در این شرایط اما عرضه‌‌‌‌‌های سنگین رخداده در این نماد بخش عمده حرکت بازار دیروز را تشکیل می‌‌‌‌داد که در نبود نماد مخابرات ایران بخش عمده ای از حجم بازار و ممانعت از افت شاخص را برعهده گرفت.سایپا با ۲۰ میلیون سهم داد‌وستد، ۳۱درصد سهم بازار را تشکیل می‌‌‌‌داد.

در بازار دیروز در کنار نماد‌‌‌‌‌های خودرویی، نمادهای کوچک بازار نیز فعالیت خوبی را از خود به نمایش گذاشتند. در این شرایط البته با توجه به وابسته بودن بخش عمده حرکت این نمادها به فعالیت معامله‌گران حقیقی، بازار با نوسانات دایمی‌‌‌‌در این نمادها مواجه است.

در مجموع بازار دیروز بازاری با حالت عادی صرفنظر از حرکت گروه خودرویی بود که در آن شاخص به ویژه به دلیل بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری رنا و توسعه ملی با ۶/۱۹واحد افت مواجه شد و به ۹ هزار و۹۵۴ واحد رسید.