همایون دارابی

گروه بورس- بازار سهام کشور روز گذشته شاهد ادامه جو منفی بود که این امر باعث شد شاخص در آستانه سقوط به زیر ۱۰هزار واحد قرار گیرد، به گونه‌ای که ۲۵واحد تا زیر این رقم فاصله دارد. در بازار سهام روز گذشته معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که گشایش بازارهای جهانی در خود تحولی قابل اتکا را به همراه نداشت. از این رو معامله‌گران همچنان در نمادهای وابسته به بازار‌های جهانی مازاد عرضه‌ها را تجربه کردند. این مازاد عرضه‌ها سبب شد تا جو منفی بازار باقی مانده و معامله‌گران به انتظار حرکت معامله‌گران کلان بازار باقی بمانند. معامله‌گرانی که این روزها حرف‌هایی در مورد رایزنی بورس با آنها برای جمع‌آوری صف‌های فروش به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد در شرایط کنونی نمادهای بزرگ بازار بدون هماهنگی با سهامداران عمده نمی‌توانند راه به تعادل پیدا کنند. در بازار دیروز در نماد مخابرات ایران جمع‌آوری صف فروش ۳۰میلیون سهمی این نماد برای ساعتی جو متعادلی را بر این نماد حاکم کرد، اما این جو دیری نپایید. انتشار گزارش شرکت به مجمع عمومی سالانه و سکوت این گزارش در مورد سود قابل تقسیم شرکت نیز نتوانست به ابهامات پاسخی بدهد، امری که در نهایت موجب شد تا در پایان بازار به صف فروش مجدد این نماد منجر شود هر چند این صف در پایان بازار جمع‌آوری شد.

سکوت مسوولان شرکت مخابرات در مورد میزان سود قابل تقسیم و گزارش‌های اخیر شرکت نیز بازار را با ابهام جدی مواجه کرده است که همین امر به افت سهم منجر شده است.

در بازار سهام دیروز در گروه بانکداری حق تقدم‌های استفاده نشده بانک پارسیان روز گذشته عرضه شد که بخش نخست آن در نرخ یک هزار و ۲۰ ریال دادوستد شد. در کنار این مساله نماد بانک اقتصاد نوین با شایعاتی در مورد تغییر مدیرعامل موفق این شرکت مواجه بود. در صورت تحقق این مساله بانک اقتصاد نوین که در دوره مدیریت رسول اف با رشد فوق‌العاده‌ای مواجه شد، می‌تواند با رکود و افزایش ریسک مواجه شود. این نماد دیروز با صف فروش همراه شد.

در گروه فلزی تشدید مشکلات مربوط به فروش محصولات در شرکت‌های فولادی متعاقب افت بهای فولاد موجب افزایش شنیده‌ها در مورد افزایش سرمایه شرکت‌های فولادی شده است. در این میان در کنار فولادخراسان که در حال حاضر دارای حق تقدم افزایش سرمایه است. فولاد مبارکه نیز با احتمال افزایش سرمایه مواجه است. فولاد مبارکه برای تکمیل طرح توسعه خود نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی است از سویی شرکت‌های اصل ۴۴برای افزایش سرمایه با محدودیت‌های ناشی از سهامداری کارگزاری سهام عدالت مواجه هستند.

در بازار دیروز در نهایت جو منفی به افت ۹۸/۷۲واحد شاخص منجر شد که شاخص را تا ۱۰ هزار و ۲۵واحد عقب راند. ارزش معاملات نیز به ۱/۲۳میلیارد تومان بالغ شد که ۱۰میلیارد تومان آن به معاملات نماد مخابرات مربوط بود. از ۱۵۹نماد معامله شده نیز ۶۳نماد با رشد قیمت و ۶۸نماد با افت ارزش دادوستد شدند.