گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیر مالی شرکت کنتورسازی ایران افزایش پیش‌بینی سود این شرکت را تا پایان سال جاری با توجه به روند فعلی تولید و فروش بعید ندانست.
خشایار غیاثوند طی گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که میزان فروش شرکت در ۶ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته، اما پیش‌بینی شده که نرخ فروش در ۶ ماهه دوم سال جاری کاهش یابد و دلیل آن چیست، گفت: نرخ فروش محصولات شرکت در وضعیت مناسبی قرار دارد و نرخ‌گذاری محصولات شرکت به طور معمول از طریق مناقصه تعیین می‌شود یا این که هیات مدیره در رابطه با آن محصول نرخ مصوبی داشته باشد.

وی گفت: شرکت‌های توزیع برق مشتری اصلی محصولات کنتورسازی ایران محسوب می‌شوند و از طریق مناقصه‌هایی که برگزار می‌شود، نسبت به خرید محصولات شرکت اقدام می‌کنند.
او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه شرکت در ابتدای سال قیمت مواد اولیه را بالا پیش‌بینی کرد و آیا با وجود سقوط قیمت جهانی مس از تنی ۸هزار دلار به سطح ۳۷۰۰دلار، امکان افزایش حاشیه سود شرکت از این بابت وجود دارد، گفت: با توجه به این که بخش عمده‌ای از مواد اولیه کنتورسازی ایران شامل کیتی است که از آکتاریس فرانسه خریداری می‌شود، بنابراین مس و آلومینیوم در تولیدات ما دیگر مورد مصرفی ندارند و کاهش یا افزایش قیمت‌های جهانی چندان بر حاشیه سود ما اثرگذار نیست.
به گفته غیاثوند، کیت و پلی‌کربنات اصلی‌ترین مواد اولیه تولید کنتور محسوب شده و مس در تولید این محصول کاربرد چندانی ندارد.
مدیرمالی کنتورسازی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به تحقق ۴۶درصد از سود در ۶ ماهه نخست سال و روند مناسب تولید و فروش، آیا تعدیل مثبت در صورت‌های مالی شرکت متصور است، گفت: احتمال افزایش پیش‌بینی سود شرکت در آینده وجود دارد. اما در حال حاضر پیش‌بینی سود شرکت همان ۵۸۸ریال است.
وی درباره استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه و احتمال تاثیرگذاری استفاده از این معافیت در صورت‌های مالی 87، گفت: اگر این افزایش سرمایه برای سال 86 استفاده شود، تاثیری برای سال 87 نخواهد شد و این موضوع از سوی شورای مالیاتی در دست بررسی است.
شرکت کنتورسازی ایران با سرمایه ۱۰۵میلیارد ریالی پیش‌بینی سود سال ۸۷ خود را ۵۸۸ریال اعلام کرده و در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۴۶درصد از این پیش‌بینی را محقق کرده است.
این شرکت در مدت یاد شده، 40درصد از درآمد حاصل از فروش، 44درصد سود ناخالص و 38درصد بهای تمام شده کالای فروش رفته خود را پوشش داده است.
پیش‌بینی عملکرد سال ۸۷ شرکت نسبت به عملکرد واقعی سال مالی قبلی به ترتیب فروش ۵۸درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۶۲درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۰۳درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۱۰۰درصد افزایش نشان می‌دهد.
شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 87 را در اردیبهشت ماه مبلغ 596ریال و در تیر ماه مبلغ 534ریال اعلام کرده بود. شرکت دلایل تعدیل را انعقاد قرارداد فروش 20000 دستگاه کنتور تکفاز خریداری شده و تعدیل مبلغ سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی و به تبع آن‌ها مالیات بر درآمد اعلام کرده است.
شرکت اعلام کرده است، طرح‌ راه‌اندازی خط تولید کنتور الکترونیکی با برآورد سرمایه‌گذاری‌ به مبلغ بیش از ۱۲میلیارد ریال را در دست مطالعه اولیه و مذاکره با شرکت‌های صاحب نام دارد که در صورت راه‌اندازی خط مذکور پیش‌بینی می‌شود، تولید آن در سال ۸۷ صورت پذیرد.
درخصوص مالیات سال مالی 86 با توجه به افزایش سرمایه شرکت در سال 1385 از مبلغ 55میلیارد ریال به مبلغ 105میلیارد ریال و معافیت مقرر در ماده 4 قانون تنظیم و بخشی از مقررات تسهیل و نوسازی صنایع کشور جهت عملکرد سال 1386 ذخیره مالیاتی در حساب‌ها محسوب نکرده است.
شرکت‌ اعلام کرده است، هیات‌مدیره در نظر دارد تقسیم ۵۰درصد از سود خالص سال مالی ۸۷ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع پیشنهاد کند.
شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 86 را در سه تاریخ مبلغ 204 ریال و در فروردین 87 مبلغ 282 ریال اعلام کرده است که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی نشده مبلغ 294 ریال محقق شده است.
خالص هزینه‌های عملیاتی سال مالی ۸۶ به مبلغ ۳۲میلیارد ریال شامل مبلغ ۵/۱۳میلیارد ریال هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و مبلغ ۱۹میلیارد ریال هزینه‌های جذب نشده و مبلغ ۲۳۴ میلیون ریال خالص سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی است.