گروه بورس- در پی موافقت با واگذاری معدن انگوران به کنسرسیومی متشکل از کلیه صنعتگران و فعالان سرب و روی کشور، معاونت امور معادن وزارت صنایع طی نامه‌ای به انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران خواستار فراهم آوردن مقدمات اجرایی واگذاری معدن شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن طی نامه ای به رییس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران گفته است: برابر مصوبات ستاد سیاست‌گذاری صنعت سرب و روی کشور مبنی بر واگذاری معدن انگوران به یک تشکل فراگیر و ملی با عضویت کلیه فعالان صنعت سرب و روی کشور، ضمن موافقت با ثبت شرکت با عضویت و سهامداری کلیه شرکت‌های فرآوری و ذوب، متناسب با توانمندی و ظرفیت آنها، اقدامات قانونی را انجام دهید. همچنین مسعود سمیعی‌نژاد در این نامه آورده است: پس از ثبت و تایید تشکل فراگیر و با توجه به اینکه هیچ شرکت و تولیدکننده دیگری خارج از شرکت جدیدالتاسیس باقی نماند، موضوع را جهت طرح در ستاد سیاست‌گذاری سرب و روی و اخذ موافقت وزیر صنایع و معادن جهت عملیاتی شدن واگذاری معدن انگوران به شرکت فراگیر مذکور، به این معاونت اطلاع دهید. وی در پایان تسریع و جدیت در پیگیری مراحل تشکیل شرکت فوق را مورد تاکید قرار داده است.

سنگ بزرگ

در این زمینه یکی از فعالان صنعت سرب و روی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: بحث واگذاری معدن انگوران چند سال قبل در سفر ریاست‌جمهوری به زنجان مطرح و دستور آن توسط این مقام داده شد. از سوی دیگر مصوبه هیات‌دولت در این زمینه نیز صادر شد، اما تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.وی افزود: در نامه معاونت امور معادن وزارت صنایع، شرط واگذاری معدن، تشکیل کنسرسیومی از همه شرکت‌های فعال در این صنعت، گنجانده شده که این شرط غیرقابل حصول است و نمی‌توان همه شرکت‌ها را در یک کنسرسیوم جای داد، بنابراین در عمل واگذاری معدن غیرممکن خواهد بود. این تولیدکننده سرب و روی سپس گفت:‌ این نامه در حالی صادر شد که هنوز تکلیف مصوبه هیات دولت مشخص نشده و طبق قانون، معدن باید از طریق مزایده واگذار شود. وی از وزارت صنایع درخواست کرد: مسوولان باید به جای صدور این قبیل نامه‌ها، به داد صنعتگران این رشته برسند زیرا در شرایط حاضر، این صنعت قادر به ادامه حیات نیست. این صنعتگر در پایان گفت: واگذاری با شرط اینکه حتی یک تولیدکننده هم بیرون از تشکل نماند، سنگ بزرگی است که هیچ‌گاه زده نخواهد شد.