گروه بورس- شرکت «فروسیلیس» سود ویژه خود را برای دوره ۶ماه منتهی به پایان شهریور ماه ۸۷ بالغ بر ۵۸میلیارد و ۷۰۹میلیون ریال اعلام کرده است. همچنین شرکت توانسته است در این دوره ۸۱درصد از بودجه پیش‌بینی شده برای سال مالی ۸۷ را محقق کند. این در حالی است که در دوره مزبور با توجه به کاهش بهای «فروسیلیسم» در بازار جهانی و تحت تاثیر قرار گرفتن بازار داخلی از این امر، مدیریت شرکت سعی نموده که با حفظ تولید و فروش به موقع محصولات، حاشیه سود بالایی را به دست آورد.

در نتیجه در این دوره از دپوی محصولات جلوگیری و سعی بر آن شده که تمامی تولیدات به فروش برسد. گفتنی است؛ در این دوره ۶ماهه ۸۰۳تن «فروسیلیسم» بیش از بودجه پیش‌بینی شده برای عرضه در داخل به فروش رسیده است، همچنین با توجه به آنکه بهای فروش داخلی فروسیلیسم بیش از بهای صادرات آن بوده است، ۳۲۶تن از بودجه صادرات به فروش داخلی اختصاص یافته تا بدین گونه سودآوری شرکت بیشتر شود.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند کاهش نرخ جهانی فروسیلیسم که از اواسط شهریور ماه آغاز شده، خریداران فروسیلیسم از خرید و دپوی فروسیلیسم خودداری نمایند و بازار فروش محصولات در ۶ ماهه دوم دچار رکود شود.

با توجه به سود تحقق یافته ۶ ماهه اول شرکت، آنچه مسلم است سود پیش‌بینی شده برای سال مالی منتهی به ۳۰اسفند ماه ۱۳۸۷ محقق خواهد شد، اما از آنجایی که در قراردادهای منعقده با خریداران عمده، نرخ فروش برای چهار ماهه اول قرارداد تعیین شده و برای دوره‌های بعد ملاک تعیین قیمت فروش، بهای جهانی فروسیلیسم در نظر گرفته شود. در نتیجه امکان برآورد جدید سود ویژه برای سال مالی مورد گزارش در این مقطع به درستی میسر نیست و اظهارنظر دقیق‌تر در این رابطه به تثبیت بهای فروسیلیسم در بازار جهانی بستگی دارد.

پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۸۷ «فروس» در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۶۱درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۴۷درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۴۰درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۱۸۶درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق اطلاعیه ارسالی سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت فروسیلیس در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ یکصدمیلیارد ریال به مبلغ ۱۵۰میلیارد ریال (معادل ۵۰درصد) از محل سود انباشته، مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش دهد. گفتنی است؛ هیات مدیره شرکت تصمیم دارد معادل ۴۰درصد از سود عملکرد سال مالی ۸۷ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

همچنین «فروس» در دوره ۶ماهه نخست سال با ۵۷درصد پوشش ۱۱هزار و ۸۴۳تن «فروسیلیسم» تولید کرده است. گفتنی است؛ در این دوره توانسته است ۵۰۵تن «فروسیلیکو منیزم»، ۵هزار و ۶۱تن «پودر میکروسیلیکا»، ۱۸تن «پودر فروسیلیسیم» و ۷۰۸تن «سرباره وته‌پاتیل» تولید کند.