گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تقویت نسبی روند معاملات به ویژه در گروه بانکی بود. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را آغاز کردند که صحنه تحولات سیاسی بین‌المللی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاثیر نسبی را بر بازارهای بین‌المللی بر جای گذاشته است. انتظار می‌رود بازار امروز (چهارشنبه) تحت تاثیر نتایج اولیه این انتخابات باشد. برتری نسبی اوباما بر رقیب جمهوری‌خواه خود احتمال تغییر سیاست‌های ایالات متحده پس از ۸ سال حاکمیت جمهوری‌خواهان را پدید آورده است. با توجه به رکود بازارهای جهانی معامله‌گران در اکثر بورس‌ها در انتظار نتایج انتخابات این کشور هستند. در صحنه داخلی نیز آغاز استیضاح وزیر کشور بازار را متاثر ساخت. این استیضاح که به پایان حضور دومین وزیر کشور دولت نهم انجامید، برای بار چهارم این وزارتخانه را به سرپرست سپرد تا بار دیگر بحث‌ها در مورد تغییر وزیر کشور و به تبع آن استانداران و انتخابات آتی ریاست‌جمهوری مطرح شود. انتظار می‌رود صحنه سیاسی کشور بار دیگر دستخوش مباحث مربوط به تعیین وزیر جدید کشور باشد.

در بازار دیروز، معامله‌گران در آغاز بازار با عرضه سنگین سهام فولاد مبارکه مواجه شدند. این عرضه سنگین هرچند که به از میان رفتن صف خرید این نماد منجر شد، اما در بازگشت معامله‌گران مدافع این نماد صف خرید سنگینی را تجربه کردند، در حالی که بازار فولاد در رکودی سنگین به سر می‌برد نزدیکی نماد فولاد مبارکه به مرز ۳هزار و ۵۰۰ریال عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای را احتمالا به همراه خواهد آورد. در گروه معدنی نمادهای سنگ آهنی دیروز در شرایطی صف فروش را تجربه کردند که در صحنه بین‌المللی VALE(وله) تولیدکننده برزیلی سنگ‌آهن از ادعای خود برای افزایش قیمت سنگ‌آهن صرف‌نظر کرده است. متعاقب افت بهای فولاد، احتمال رشد بهای سنگ‌آهن جای خود را به شبح افت داده است. در گروه فلزی بهای فلزات در بازارهای جهانی همچنان ضعیف است و این در شرایطی است که بهای مس دوباره به سطحی کمتر از ۴هزار دلار رسیده است. در همین حال بهای نفت نیز مجددا به کمتر از ۶۰دلار در نفت برنت رسیده است.

در گروه مخابرات این شرکت روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید بود. تغییر در سال مالی شرکت و تغییر آن به پایان خرداد ماه جهت ایجاد فاصله منطقی میان مجمع شرکت مادر و شرکت‌های زیر‌مجموعه از جمله خبرهای منتشره در این باره بوده است. در گروه بانکی نمادهای این گروه متعاقب اعلام عرضه بلوک حق تقدم‌های استفاده نشده بانک‌ کارآفرین با اقبال نسبی مواجه شد؛ هر چند این بلوک معامله نشد، اما نمادهای کارآفرین و پارسیان با صف خرید همراه شدند که بخشی ازآن ناشی از به کف رسیدن قیمت این گروه بود. در گروه کانی غیرفلزی کاشی اصفهان شاهد انجام معامله بود؛ امری که باعث شد بانک ملی از این نماد خارج شود. در گروه شیمیایی نماد گلتاش بعد از تعدیل اخیر سود هر سهم بازگشایی شد که ۷۹/۲۲درصد جهش قدیمی را تجربه کرد. در گروه پتروشیمی نماد فن‌آوران خریدهایی را برای عدم شمول در ضوابط رفع گره تجربه کرد. دیروز بازار در نمادهای دیگری نظیر ملی مس نیز چنین خریدهایی را شاهد بود.