80‌درصد سهام پالایشگاه تبریز متناسب با نیاز بازار عرضه می‌شود

شانا- محمدباقر دخیلی با اعلام این که نخستین عرضه سهام پالایشگاه تبریز ۵‌درصد از کل سهام است، اظهار داشت: افزودن میزان عرضه، بستگی به کشش بازار و میزان متقاضیان دارد، اما در هر صورت نظر نهایی دولت این است که ۸۰‌درصد از سهام، متناسب با کشش بازار عرضه شود. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز درباره نخستین عرضه سهام پالایشگاه تبریز در بازار بورس اوراق بهادار گفت: با توجه به شفاف بودن خوراک‌رسانی به پالایشگاه تبریز، به بخش خصوصی اطمینان می‌دهم که با خرید سهام این پالایشگاه، سود بسیار خوبی عایدشان می‌شود.

دخیلی ادامه داد: طبق پروژه‌ای که در پالایشگاه تبریز انجام شد، خوراک پالایشگاه یعنی نفت خام از حوزه دریای خزر، همچنین از منابع داخلی دریافت می‌شود و حتی در صورتی که نفت خام سنگین‌تری نیز به پالایشگاه داده شود، مشکلی نخواهند داشت.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با تاکید بر این که جایگاه شرکت پالایش نفت تبریز برای دریافت نفت خام بسیار محکم است، اظهار داشت: برای تامین خوراک در آینده می‌توانیم به فکر احداث خط لوله‌ای از آستارا به سوی پالایشگاه تبریز باشیم که نفت خام را از طریق آن خط لوله انتقال دهیم.

دخیلی درباره میزان سودآوری پالایشگاه تبریز گفت: اعداد و ارقام ترازنامه پالایشگاه خبر از سودآوری بالای ۵۰‌درصد دارد، اما در قیمت‌گذاری که در خارج از پالایشگاه و با در نظر گرفتن ریسک‌های بازار انجام می‌شود، این رقم متفاوت خواهد بود.

وی افزود: سود ناخالص تصفیه پالایشگاه تبریز به ازای هر بشکه ۸ دلار است و از این نظر پالایشگاه تبریز در رتبه نخست پالایشگاه‌های کشور قرار دارد. دخیلی ادامه داد: توقف عرضه سهام پالایشگاه در بازار بورس به دلیل مشکلات فنی یا آماده نبودن پالایشگاه تبریز نیست بلکه یک تصمیم مدیریتی است که در شرکت مادر گرفته می‌شود.

وی افزود: بر اساس تجربه عرضه سهام پالایشگاه اصفهان، هیات مدیره پالایشگاه تبریز در نظر دارد از تجربیات این عرضه در بورس استفاده کند و به همین دلیل بررسی زمان عرضه سهام پالایشگاه تبریز زمان بر شده است. دخیلی ادامه داد: عرضه سهام پالایشگاه‌ها راهی اجتناب‌ناپذیر است، زیرا در جهت انجام سیاست‌های کلی صورت می‌پذیرد و اکنون نیز در حال جمع‌‌بندی نهایی مسائل مالی و ارزش گزاری پالایشگاه تبریز هستیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز، ادامه داد: آخرین بخش از مذاکرات مربوط به عرضه سهام شرکت پالایش نفت تبریز در هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال انجام است تا زمان دقیق عرضه سهام به سازمان بورس اوراق بهادار اعلام شود. دخیلی تاکید کرد: بودجه شرکت پالایش نفت تبریز بر اساس ساختاری که همچنان ادامه دارد، از شرکت مادر تامین می‌شود و تا زمانی که ۵۱‌درصد از سهام پالایشگاه در بازار بورس عرضه و معامله نشود، یک حاکمیت دولتی در شرکت برقرار است و تصمیم‌های نهایی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان شرکت اصلی گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با تاکید بر این که بر اساس قوانین و مقررات تعیین می‌شود که چه بخشی از هزینه‌ها قابل احتساب در سود است، ادامه داد: مسائل مالیاتی و میزان سودآوری شرکت، سود سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مانند سود ابرازی که بر اساس آن باید ۴۰‌درصد از سود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنیم. دخیلی ادامه داد: احتمال می‌دهم در عرضه سهام پالایشگاه اصفهان فرض بر این بوده که بخش خصوصی مجبور به پرداخت این میزان سود نیست، اما بعد معلوم شد که به دلیل دولتی بودن پالایشگاه باید این میزان سود پرداخت شود که این موضوع بر سود سهام تاثیر زیادی دارد.

وی افزود: تجربیات عرضه سهام پالایشگاه اصفهان را جمع‌بندی می‌کنیم تا نتیجه عرضه سهام پالایشگاه تبریز مغایرتی با پیش‌بینی‌های انجام شده نداشته باشد.