گروه بورس - شرکت پتروشیمی شیراز درآمد هر سهم خود را در سال مالی ۸۷ با سرمایه ۲هزارو ۵۵۰میلیارد ریال، مبلغ ۱۳۷ریال اعلام کرد. به گزارش اداره ناشران بورس، شرکت در اطلاعیه قبلی خود درآمد هر سهم را ۹۸ریال اعلام کرد و دلایل تغییرات را در دو بخش عنوان کرد.

با توجه به مصوبه هیات‌محترم دولت مبنی بر تغییر نرخ کود نیترات کشاورزی، میزان تقاضای این محصول در نوع کشاورزی در نیمه اول سال به شدت کاهش یافته و در نتیجه فروش نیترات غیرکشاورزی در نیمه اول بیش از مقدار پیش‌بینی شده اولیه محقق شد. از این رو این شرکت با توجه به تقاضا و میزان فروش نیترات غیرکشاورزی، مقدار پیش‌بینی سال را اصلاح و تعدیل کرد.همچنین یادآور می‌شود در حجم تولید محصول یاد شده تغییری صورت نگرفته و تنها تغییر در ترکیب فروش، عامل افزایش درآمد از این محل شده است. دیگر دلیل تغییر EPS، تغییر میانگین نرخ فروش داخلی متانول در شش ماه نخست سال بوده است؛ ضمن اینکه ۹۵درصد از میزان پیش‌بینی فروش در شش ماه اول محقق شده است.

در صورتی‌که بخش صادراتی محصول متانول در طی سال محقق نشود، به‌صورت فروش داخلی عرضه خواهد شد.

بنابراین گزارش شرکت در سال ۸۷ مبلغ یک‌هزارو ۶۵۰میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش، ۹۳۵میلیارد ریال بهای تمام شده کالای فروش رفته، ۵۷۶میلیارد ریال سود عملیاتی، ۳۵۰میلیارد ریال سود خالص خواهد داشت که در نیمه نخست سال ۸۷ درصد سود خالص و ۷۹درصد سود عملیاتی را پوشش داده است.

براساس این گزارش پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۷ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۸۱درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۳۲درصد افزایش و سود عملیاتی ۴۶۹درصد افزایش و سود خالص مبلغ ۵۵۳۹۹۴میلیون ریال افزایش نشان می‌دهد.

همچنین شرکت اعلام کرده است که طرح افزایش ظرفیت واحد سودااش به ۳۶۰تن در روز، را با برآورد سرمایه‌گذاری مبلغ ۲۵۸۶۰۰میلیون ریال در دستور کار دارد، درصد پیشرفت کار پروژه مذکور ۷۵درصد و هزینه‌های انجام شده مبلغ ۹۹میلیارد و ۵۵۵میلیون ریال است و تاریخ بهره‌برداری این طرح سال ۱۳۸۷ اعلام شده است. شرکت در اطلاعات قبلی برآورد هزینه سرمایه‌گذاری طرح را ۲۵میلیارد و ۳۸۰۰میلیون ریال اعلام کرده بود. در همین حال اقلام استثنایی سال مالی ۸۷ به مبلغ ۱۲۸میلیارد ریال بابت کارکنان بازنشسته پیش از موعد شرکت است.

بر این اساس به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۴/۱۲/۸۵ سرمایه شرکت از مبلغ ۲۵۵۰میلیارد ریال به مبلغ ۳هزارو ۸۸میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت افزایش و متعاقب آن به استناد مصوبه مجمع فوق‌الذکر و جلسه هیات‌مدیره مورخ ۱۷خرداد ۸۶ به مبلغ ۲۵۵۰میلیارد ریال کاهش یافته است.

شرکت اعلام کرد زیان انباشته در پایان سال مالی ۸۶ مبلغ ۴۲۸میلیارد ریال (به ازای هر سهم مبلغ (۱۶۸ریال) است.