شروین شهریاری

پرسش بدون ذکر نام: سهام پتروشیمی‌ خارک به‌رغم گزارش مناسب ۶ ماهه و احتمال تعدیل مثبت دچار صف فروش شده است. علت چیست؟ همان‌طور که‌ می‌دانید از منظر تحلیل فاندامنتال همواره درآمدهای آتی هستند که رفتار بازار نسبت به یک سهم را تعیین می‌کنند. پتروشیمی ‌خارک از جمله شرکت‌هایی است که روند سودآوری آن وابستگی زیادی به قیمت متانول، گوگرد و میعانات گازی دارد. بررسی وضعیت بازار جهانی این محصولات نشان‌می دهد که هرچند در شش ماه نخست امسال قیمت‌های فروش بالا بوده، اما در حال حاضر نرخ کلیه این محصولات کمتر از پیش‌بینی بودجه خارک قرار دارد که تفاوت قیمت در مورد برخی محصولات نظیر گوگرد با پیش‌بینی بودجه کاملا قابل تامل است. با توجه به افق رکود جهانی موجود و نیز رفتارشناسی مدیریت شرکت این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم وضعیت کنونی، بودجه سال آینده «شخارک» بر مبنای قیمت‌های محافظه کارانه فروش محصولات تهیه و به بازار اعلام شود. به عنوان مثال کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت متانول در پیش‌بینی بودجه به تنهایی می‌تواند حدود ۶۰‌تومان بر EPS هر سهم موثر باشد. (قیمت میانگین پیش‌بینی فروش متانول در آخرین گزارش خارک، ۳۷۰ دلار برای نه ماه پایانی سال جاری بوده است) بنابراین در شرایط کنونی خریداران با موضع احتیاط با این سهم برخورد کرده و به انتظار روشن شدن وضعیت سودآوری آتی شرکت که احتمالا نسبت به عملکرد سال جاری کمتر خواهد بود، باقی مانده‌اند.

پرسش از آقای کامکار از طریق پست الکترونیک: سهام شرکت داروسازی سبحان از ابتدای سال جاری چند سود مختلف را به بازار اعلام کرده که باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است. رقم صحیح سود شرکت چقدر است؟

شرکت داروسازی سبحان در اسفند ماه سال گذشته اولین پیش‌بینی در آمد خود، بر اساس سرمایه ۲۸/۱۷میلیارد تومان را ۶۹۴ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. در گزارش ۳ ماهه که در اول مرداد ماه به بازار ارسال شده، همان پیش بینی قبلی تکرار شده است. اما در شهریور ماه، «دسبحا» با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای سرمایه خود را با ۲۵درصد افزایش به ۶/۲۱میلیارد تومان رساند. پس از آن شرکت پیش‌بینی قبلی خود را تعدیل کرد و EPS جدید را ۵۵۵ریال به ازای هر سهم در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۸۷ بر اساس سرمایه جدید اعلام کرده است. این در حالی است که در گزارش ۶ ماهه که اخیرا در ۳۰ مهر ماه منتشر شده، «دسبحا» پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را مجددا ۶۹۴ ریال اعلام کرده است که همین رقم در سایت رسمی بورس به عنوان EPS شرکت درج شده است. با توجه به اجرای افزایش سرمایه و شواهد موجود به نظر ‌می‌رسد رقم ۶۹۴ ریال به اشتباه و بر اساس سرمایه قبلی به بازار اعلام شده است و پیش‌بینی EPS صحیح شرکت برای سال مالی جاری همان ۵۵۵ ریال با سرمایه جدید (۶/۲۱میلیارد تومان) خواهد بود.

Shahriary_sh@yahoo.com