گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیر امور اداری و مالی شرکت داروسازی اکسیر پیش‌بینی سود این شرکت بورسی را دست‌یافتنی عنوان کرد.

شهاب ورمزیاری که با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که دلیل کاهش تناژ فروش شرکت در ۶ ماه نخست سال جاری چیست، گفت: داروسازی اکسیر به روند طبیعی فعالیت خود ادامه می‌دهد و استراتژی شرکت تولید داروهایی است که دارای حاشیه سود بالاتری هستند، بنابراین کاهش تناژ فروش به معنی کاهش سود نیست.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه شرکت در 6 ماه نخست سال قبل 45 میلیارد تومان فروش داشته، در حالی که امسال در مدت مشابه درآمد فروش شرکت 36 میلیارد تومان محقق شده است، گفت: دلیل این اتفاق این است که فروش «اکسیر» در 6 ماه اول به طور معمول کمتر از 6 ماه دوم است و از آنجا که شرکت، تولیدکننده داروهای بیمارستانی و انواع آنتی‌بیوتیک‌هاست، در فصل پاییز و زمستان به دلیل افزایش نیاز مردم فروش محصولات آن هم افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند.وی گفت: شرکت تلاش می‌کند تا با جبران کاهش فروش طی 6 ماه نخست سال جاری، در فرصت باقی‌مانده بتواند به پیش‌بینی سود خود دست پیدا کند.وی با بیان اینکه بخشی از کاهش فروش از محل افزایش نرخ احتمالی اقلام دارویی شرکت می‌تواند جبران شود، گفت: به طور معمول در آذرماه نرخ اقلام دارویی با پیشنهاد شرکت‌های داروسازی و تایید وزارت بهداشت افزایش پیدا می‌کند که در این صورت، افزایش نرخ می‌تواند ما را در تحقق سود کمک کند.
مدیر مالی اکسیر در ادامه از تولید آزمایشی داروی هورمون رشد طی سفر استانی رییس‌جمهور به لرستان خبر داد و گفت: تولید آزمایشی این داروی جدید با حضور یکی از مقامات اجرایی کشور طی سفر استانی رییس‌جمهور به لرستان آغاز شد که باتوجه به تولید این داروی جدید که دارای حاشیه سود مناسبی است، به نظر می‌رسد که برای تحقق پیش‌بینی سود سال جاری نگرانی وجود ندارد.
وی یادآور شد: اکسیر در سال‌های گذشته واردکننده انحصاری این دارو بود و در حال حاضر تولیدکننده آن محسوب می‌شود، بنابراین تاثیرات تولید این داروی جدید در پیش‌بینی سود شرکت از قبل لحاظ شده است.
وی گفت: داروی هورمون رشد تا دو ماه دیگر به صورت رسمی به جمع تولیدات اصلی داروسازی اکسیر می‌پیوندد.
او درباره موارد مصرف این دارو گفت: داروی هورمون رشد برای افرادی که از لحاظ رشد از وضعیت مناسب و عادی برخوردار نیستند از جمله کودکان استفاده می‌شود و حتی در امور ورزشی هم از این دارو استفاده شده است.
ورمزیاری در پاسخ به این سوال که با وجود تولیدات جدید و احتمال افزایش نرخ باز هم احتمال کاهش EPS شرکت وجود دارد، گفت: روند فعالیت اکسیر طبق سنوات گذشته است و امیدواریم در ۶ ماه دوم با تمهیدات در نظر گرفته شده، بتوانیم به پیش‌بینی سود خود دست پیدا کنیم.شرکت داروسازی اکسیر در ۶ ماه نخست سال جاری، تنها توانست ۳۰ درصد از پیش‌بینی سود یکهزار و ۱۱۲ ریالی خود را محقق کند. آخرین سرمایه ثبت شده «اکسیر» ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام شده و شرکت در ۶ ماه توانسته است مبلغ ۳۲۹ ریال از پیش‌بینی سود خود را پوشش دهد.شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را با سرمایه ۷۵ میلیارد ریال در سال ۸۶، مبلغ ۲ هزار و ۲۲۵ ریال اعلام کرد که باتوجه به افزایش سرمایه تا ۱۵۰ میلیارد ریال پیش‌بینی سود خود را به عدد یکهزار و ۱۱۲ ریال تغییر داد.
پیش‌بینی عملکرد سال مالی 87 در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش 6 درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته 5 درصد افزایش، سود عملیاتی 5 درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 9 درصد افزایش نشان می‌دهد.
شرکت اعلام کرده است طرح لیوفلیزه با برآورد هزینه سرمایه‌گذاری به مبلغ بیش از ۶میلیارد ریال (هزینه انجام شده مبلغ ۸ میلیارد ریال و تاریخ بهره‌برداری سال ۱۳۸۷) و طرح بهبود GMP و توسعه و احداث خطوط تولید با برآورد هزینه سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۲۰میلیارد ریال (با ۴۹ درصد پیشرفت کار، هزینه انجام شده مبلغ ۵۹ میلیارد ریال و تاریخ بهره‌برداری سال ۱۳۸۷) را در دست اجرا دارد.
براساس اطلاعات ارسالی شرکت، هیات‌مدیره تصمیم دارد مبلغ 950 ریال به ازای هر سهم را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سال مالی 87 پیشنهاد کند.