گروه بورس -علیرضا باغانی: مدیر مالی شرکت گسترش خدمات کشاورزی اوضاع نابسامان صنعت دامپروری را از مشکلات جدی پیش روی تولیدکنندگان شیردوش ثابت و سیار عنوان کرد.

میهنی در گفت‌وگویی با بیان اینکه در‌حال‌حاضر به دلیل خشکسالی، بخش عمده‌ای از علوفه و دارو ویژه دام از خارج از کشور تامین می‌شود، گفت: دامداران در شرایطی امکان تامین علوفه از داخل کشور را ندارند که شیر تولیدی آنها با قیمت ۴۰۰ تا ۴۳۰ تومان خریداری می‌شود، در حالی که قیمت تمام شده شیر برای دامداران بیش از ۶۰۰ تومان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خشکسالی بر فروش و نرخ فروش محصولات «تکشا» اثرگذار است یا خیر؟ گفت: گرچه تعیین دستوری نرخ شیر و کمبود علوفه به دلیل خشکسالی وضعیت نقدینگی دامداران را با مشکل مواجه ساخته، ولی افزایش نرخ مرغ موجب شد تا ما در بخش طیور و تولید ماشین‌آلات جوجه‌کشی عملکرد خوبی داشته و بتوانیم ۲۰درصد بالاتر از بودجه پیش‌بینی شده خود را محقق کنیم. وی گفت: به دنبال افزایش نرخ مرغ، به‌رغم مشکلات موجود در بخش تولید شیر دوش ما توانستیم ۱۱ درصد بالاتر از پیش‌بینی درآمد هر سهم خود در بودجه را در ۶ ماهه محقق کنیم. میهنی با بیان اینکه بودجه «تکشا» تا حدی با احتیاط پیش‌بینی شده است، گفت: این شرکت به‌رغم مشکلات موجود برای تحقق پیش‌بینی سود خود با مشکل مواجه نیست و حتی شاید از بودجه خود نیز فراتر رود.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا شرکت از معافیت مالیاتی برخوردار است؟ گفت: معافیت‌ مالی شرکت برای واقع شدن در منطقه محروم بوده که تمام شده و افزایش سرمایه شرکت به منظور اصلاح ساختار صورت گرفته،بنابراین از معافیت مالیاتی برخوردار نیست.

وی گفت: سرمایه شرکت برای انتقال نماد «تکشا» از بازار دوم به تابلوی فرعی به ۳۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی پیش‌بینی درآمد هر سهم خود برای سال مالی ۸۷ را ۹۶۲ریال اعلام کرد.

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، این شرکت در ۶ماهه نخست سال‌جاری ۵۴درصد از پیش‌بینی سود ۹۶۲ریالی خود که معادل ۵۲۲ریال است را پوشش داده است.

این شرکت که با سرمایه‌ای معادل ۱۵میلیارد ریال در بازار دوم بورس فعالیت می‌کند، پیش‌بینی عملکرد سال ۸۷ آن در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۲۷درصد افزایش، قیمت تمام شده کالای فروش رفته ۲۶درصد افزایش، سود عملیاتی ۵۷درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۵۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت اعلام کرده که هیات‌مدیره در نظر دارد مبلغ ۸۰۰ریال برای هر سهم جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند که قبلا، این مبلغ را ۹۶۲ریال اعلام کرده بود.

«تکشا» قصد دارد در سال ۸۷ سرمایه خود را از ۱۵میلیارد ریال به مبلغ ۳۰میلیارد ریال افزایش دهد.

این شرکت فعال در صنعت تولید دستگاه‌های جوجه‌کشی و شیر دوش، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۶ را در سه تاریخ متفاوت مبلغ ۶۳۵ریال و در مهر و دی ماه سال ۸۶ پیش‌بینی خود را ۶۲۹ریال و در اسفند‌ماه همان سال EPS خود را ۶۸۳ریال اعلام کرده بود که البته ۶۴۳ریال آن محقق شد.

هزینه‌های عملیاتی شرکت در سال ۸۶مبلغ ۱۱میلیارد ریال بوده است که بخش عمده‌ای از آن شامل هزینه‌های عملیاتی است.

«تکشا» اعلام کرده که بدهی‌های احتمالی شرکت به مبلغ ۴میلیارد ریال بابت تضمین تسهیلات مالی دریافتی شرکت ایران شیندلر از بانک سپه و تجارت است.