گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته همچنان به‌رغم بازگشایی نمادهای چادرملو و گل‌گهر و تشکیل صف فروش سنگین برای این دو نماد، شاهد مثبت ماندن شاخص بود. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تداوم خودداری بزرگان بازار از عرضه‌های سهام بودند. از سویی اما جو انتظار برای ارزیابی تلاش‌های اخیر در کنترل بازار موجب شد تا حجم معاملات نیز کاهش یافته و صف‌های خرید تنها با تک عرضه‌های معامله‌گران حقیقی مواجه بود.

همین امر موجب شد تا از صف‌های خرید عمده بازار یعنی سه نماد مبارکه، کشتی‌رانی و مخابرات ایران، تنها مخابرات ایران با ریزش صف خرید مواجه شود. از سویی ابهامات متعدد در مورد بحث تقسیم سود شرکت همچنان بازار را در حالت بلاتکلیفی در مورد نماد مخابرات قرار داده است. به نظر می‌رسد در حال حاضر شفاف‌سازی شرایط مخابرات ایران و همچنین پرهیز از اظهارنظرهای شتاب‌زده در مورد بزرگ‌ترین نماد بازار که در حال حاضر ۱۹هزار و ۳۰۴ سهامدار را شاهد است، می‌تواند به وضعیت بازار کمک کند. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات سیاسی با دقت روند خبرها در مورد انتخابات آمریکا و به ویژه برتری اوباما در یک هفته مانده به انتخابات این کشور را دنبال می‌کردند. در همین شرایط حمله نظامی به سوریه نیز از نظرها دور نماند. در حال حاضر اختلاف اوباما و مک‌کین معادل ۲/۶درصد است که تا انتخابات هفته آینده اختلافی شکننده است.در حوزه داخلی نیز بحث‌ها در مورد حذف یارانه انرژی و موجودی صندوق ذخیره ارزی در شرایطی که بهای نفت همچنان ضعیف است، مطرح می‌باشد.

در معاملات دیروز بازگشایی نمادهای چادرملو و گل‌گهر بدون تعدیل قابل ملاحظه EPS و دامنه نوسان ۳درصدی به تشکیل صف فروش قابل ملاحظه انجامید. تاخیر قابل ملاحظه در بازگشایی نمادهای یاد شده و همچنین تحولات پرسرعت در بازار جهانی موجب انباشت پتانسیل منفی در این دو نماد و به تبع آن دو نماد متوقف دیگر سرمایه‌گذاری‌های معادن و فلزات و امید شده است. در گروه فلزی نماد فولاد مبارکه همچنان با صف خرید مواجه بود.

این امر در شرایطی است که نگرانی از افت بهای جهانی فولاد همچنان نمادهای عمده این گروه را از تعادل دور کرده است. در این گروه رکود سنگین بخش ساخت‌وساز موجب فشار به تولیدکنندگان مقاطع فولادی شده است. در همین حال موجودی مواد اولیه گران در این شرکت‌ها نیز تهدیدی برای سودآوری این شرکت‌ها در نیمه دوم سال جاری است. در گروه بانکداری گزارش مناسب مالی و اعتباری سینا نیز اگرچه به تشکیل صف خرید ۲۵/۱ میلیون سهمی منجر شد اما این صف نیز پایدار نماند و با عرضه قابل ملاحظه از میان برداشته شد.