گروه بورس- مدیر امور مجامع و سهام رایان سایپا از انعقاد دو قرارداد جدید در این شرکت برای جبران کمبود فروش ۶ ماهه اول سال خبر داد. منوچهر ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: قراردادهایی که با «سایپا دیزل» و «زامیاد» در آستانه انعقاد است، می‌تواند تاثیر مثبت زیادی را در شرکت بگذارد و جبران کاهش فروش ۶ ماهه اول سال را داشته باشد.

وی توضیح داد: درآمد امسال شرکت از محل فروش در سال‌های گذشته محقق می‌شود و از طرفی چون رقم فروش شرکت در سال گذشته مناسب بوده، بنابراین امسال درآمد مناسبی را خواهیم داشت.وی درخصوص رقم تعدیلی که از محل تغییر نرخ ارز نصیب شرکت می‌شود، گفت: رقم وام‌های در جریان شرکت معادل ۷۴ میلیارد تومان است که تنها ۹ میلیارد تومان آن یورویی و مابقی به شکل ریالی است. بنابراین کاهش نرخ یورو تاثیر آنچنانی بر سود ندارد.

رایان سایپا درآمد هر سهم امسال را با ۴۵۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۶۲۳ ریال پیش‌بینی کرده است. این شرکت توانست تا پایان تابستان ۵۵ درصد از پیش‌بینی سود هر سهم را محقق کند.

از طرف دیگر پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی منتهی به اسفند ۸۷ در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب درآمد حاصل از ارائه خدمات ۳درصد کاهش، هزینه سود و کارمزد تامین مالی ۱۷درصد کاهش، سود عملیاتی ۵درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۸درصد افزایش نشان می‌دهد.

مجموع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و خالص درآمد (هزینه‌ها)ی غیرعملیاتی شرکت در عملکرد واقعی سال‌مالی ۸۶ به مبلغ ۸۶میلیارد و ۱۲۳میلیون ریال (معادل ۳۳درصد سود خالص) و برآورد سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و خالص درآمد (هزینه)های غیرعملیاتی در پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی ۸۷ به مبلغ ۱۰۰میلیارد و ۵۰۸میلیون ریال (معادل ۳۶درصد سود خالص) است.

به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۸/۰۲/۸۷، سرمایه شرکت از مبلغ ۳۰۰میلیارد ریال به مبلغ ۴۵۰میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش یافت. همچنین هیات‌مدیره در نظر دارد، سرمایه شرکت را از مبلغ ۴۵۰میلیارد ریال به مبلغ ۶۰۰میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش دهد.

براساس اطلاعات دریافتی، هیات‌مدیره در نظر دارد ۹۰درصد سود پس از کسر مالیات را به مجمع عمومی عادی سال‌مالی ۸۷ پیشنهاد کند.