گزارش مس بلندپروازانه نیست

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیر امور مجامع و سهام شرکت‌ ملی صنایع مس درباره افزایش پیش‌بینی سود «فملی» گفت: این پیش‌بینی با احتیاط اعلام شده و دستیابی به آن با توجه به شرایط موجود ممکن است. مهدی مجدفر در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این پرسش که باوجود پیش‌بینی فروش مس به قیمت هر تن ۵ هزار دلار در بودجه «فملی» طی ۶ ماه دوم، اکنون قیمت‌های جهانی در سطح ۴ هزار دلار است و با این وصف آیا امکان تحقق EPS شرکت وجود دارد و گزارش شرکت بلند‌پروازانه نیست؟ گفت: هر چند قیمت‌های جهانی روند نزولی داشته و طبق بودجه پیش‌بینی شده نیست، اما در «فملی» تلاش می‌شود با کاهش هزینه‌ها بتوان به EPS پیش‌بینی شده دست یافت.

وی گفت: در پیش‌بینی‌ها، خرید بخش قابل توجهی کنسانتره مس پرعیار از خارج را لحاظ کرده‌ بودیم که احتمالا در جهت کاهش هزینه‌ها این اقدام انجام نمی‌شود، ضمن این که کمک ۵۰میلیارد تومانی به صندوق بازنشستگی مس هم با احتمال کاهش مواجه است؛ چراکه صندوق باید در این رابطه برای دریافت این رقم گزارشی ارائه دهد که تاکنون ارائه نشده و برآورد ما از احتمال کاهش این رقم حکایت دارد.

مجدفر تولید محصولاتی همچون کنسانتره مولیبدن و طلا و نقره که دارای بازار فروش مناسبی است را به عنوان دیگر اقدامات جدید مس ایران برای تحقق بودجه عنوان کرد.

وی گفت: شمش کاتد شرکت هم همواره بر اساس قیمت LME عرضه می‌شود، اما در قراردادهای ما هم رقمی به نرخ LME به صورت توافقی اضافه می‌شود که با این وصف فروش ما مقداری بالاتر از نرخ‌های جهانی است.

مدیر امور سهام «فملی» در پاسخ به این پرسش که در صورت تداوم افت نرخ جهانی مس، آیا احتمال کاهش پیش‌بینی سود سال آینده مس وجود دارد؟ گفت: اگر این شرایط ادامه یابد، شاید پیش‌بینی‌های مس با کاهش ۴۰ تا ۵۰درصدی مواجه شود، اما مس همواره تلاش می‌کند تا با اقداماتی که به بخشی از آنها اشاره شد، از تاثیر سوء افت قیمت‌های جهانی بکاهد.

وی گفت: مس در فرآیند ذوب خود به جای سنگ سولفوره از قراضه نیز استفاده می‌کند که باتوجه به قیمت مناسب قراضه، ارزش افزوده اقتصادی مناسبی برای مس ایجاد می‌شود.

او اجرای طرح‌های توسعه با بازدهی کوتاه‌مدت را به عنوان برنامه مس برای جبران اثرات ناشی از افت قیمت‌های جهانی ذکر کرد و گفت: پروژه‌هایی همچون کنسانتره مولیبدن و ذوب از جمله طرح‌هایی است که مس در دستور کار خود دارد. شرکت ملی صنایع مس ایران پیش‌بینی سود خود برای سال مالی ۸۷ را با سرمایه ۵هزار و ۷۸۹میلیارد ریال مبلغ هزار و ۴۴۸ریال اعلام کرد.

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «فملی» در ابتدا پیش‌بینی سود سال ۸۷ خود را رقم، هزار و ۱۱۴ریال اعلام کرده بود و در تیر ماه سال ۸۷ پیش‌بینی ۸۷ خود را به مبلغ هزار و ۳۳۲ریال رساند، ولی در اواخر همان ماه EPS هزار و ۴۱۳ریالی اعلام کرد.

مس ایران دلایل تعدیل را فروش هر تن فلز مس با نرخ متوسط ۸هزار و ۱۳۵ریال در ۶ماه اول و پیش‌بینی نرخ فروش هر تن فلز مس را ۵هزار دلار در ۶ماه دوم اعلام کرده است، ضمن اینکه نرخ فروش سال قبل هر تن مس ۷هزار و ۳۷۶دلار بوده است.

«فملی» اعلام کرده که هیات مدیره شرکت در نظر دارد معادل ۵۰درصد از سود عملکرد سال مالی ۸۷ را جهت تقسیم بین سهامداران در مجمع پیشنهاد کند.

پیش‌بینی عملکرد سال ۸۷ مس در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۵درصد کاهش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۸درصد کاهش، سود عملیاتی ۴درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۵درصد کاهش نشان می‌دهد. خالص هزینه‌های عملیاتی سال ۸۶ شرکت ۱۱۸میلیارد تومان اعلام شده که عمده آن شامل هزینه‌‌های فروش، اداری و عمومی است.

این شرکت در قالب هزینه‌های عملیاتی خود ۵۰میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی مس پرداخت کرده است و پرداخت همین مبلغ برای سال ۸۷ هم جهت کمک به صندوق پیش‌بینی شده است.

شرکت در آخرین پیش‌بینی، EPS سال گذشته خود را هزار و ۵۱۰ ریال اعلام کرده بود که مبلغ هزار و ۵۲۹ ریال محقق شد.