نمادهای «باز» کاملا «بسته»!

گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: پس از باز شدن نماد فولاد مبارکه به نظر می‌رسید بورس در یک حرکت استثنایی دغدغه شاخص را کنار گذاشته و نقدشوندگی سهام شرکت‌ها را در اولویت قرار داده است ، اما... با گذشت تنها دو روز به دنبال باز گشایی نماد دوقلوهای بورس از این امید چیزی جز یاس باقی نماند.

«رویه‌ای» که «قانون» شده!

با اینکه در آیین‌نامه معاملات بورس درباره محدوده نوسان شرکت‌هایی که بالای ۱۰درصد تعدیل دارند صراحتا مطلبی عنوان نشده اما بورس همیشه طبق یک رویه مشخص این امر را مورد توجه قرار داده بود.

باز شدن نماد فولاد مبارکه بدون در نظر گرفتن تعدیل ۷درصدی این شرکت و محدوده نوسان قیمت و حجم مبنا، عدول بورس از سنت قبلی بود که به عقیده کارشناسان نتیجه مناسبی را در بر داشت.

در واقع بورس با به جان خریدن کاهش چشمگیر شاخص و قیمت سهام، به نقد شوندگی سهام فولاد کمک شایانی کرد به طوری که توانست سهام این شرکت را آنچنان در شرایط متعادلی قرار دهد که پس از دو روز، صف فروش آن جای خود را به صف خرید داد.

تبعیض از جنس بورس!

اگر بورس همین رفتار را با توجه به وضعیت منفی بازار، درباره گل‌گهر و چادرملو نیز در پیش می‌گرفت شاید اکنون این دو شرکت با صف‌های فروش میلیونی مواجه نبودند.

نماد معاملاتی گل‌گهر در حالی پس از دو ماه توقف بازگشایی شد که به دنبال کاهش ۲۰۸ ریالی (۸/۶ درصدی)سود هر سهم، ۲/۱۲میلیون صف فروش را به ارزش ۳۱ میلیارد تومان در برابر خود شاهد بود. در خواست فروشی که البته هیچ خریداری نداشت.

چادرملو نیز که در آخرین پیش‌بینی، سود هر سهم را رقم یک هزار و ۵۹۱ ریال اعلام کرده بود با صف فروش ۲/۱۸ میلیون سهمی به ارزش ۲۳میلیارد تومان مواجه شد.حال با توجه به شرایط مزبور می‌توان گفت نمادهای چادرملو و گل‌گهر آنچنان قفل شده‌اند که بازگشایی آنها اصلا به چشم نمی‌آید.

همه چیز در خدمت شاخص ...

اگر کاهش شاخص و چهار رقمی شدن آن برای مدیران بورس مهم نبود،شاید می توانستند با ادامه رفتار جدید خود می‌توانست علاوه بر اینکه شاهد تعادل در سهام این دو شرکت و معامله روان آنها باشد، همچنان قابل تحسین بمانند.

گرهی که با گره باز می‌شود!

علی رحمانی؛ مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: مشکل شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر با گره معاملاتی باز می‌شود. وی با اشاره به توقف طولانی‌مدت نماد فولاد مبارکه افزود: قیمت‌های جهانی، طی این مدت کاهش زیادی داشت و همچنین پیش‌بینی می‌شود طی ۵ ماه آینده نیز کاهش‌ها ادامه یابد. وی تصریح کرد: شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو نگرانی درباره آینده ندارند و محصولات خود را به صورت دراز مدت به فروش می‌رسانند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف دامنه نوسان می‌توانست این شرکت‌ها را نیز در حالت متعادل‌تری قرار دهد و از صف‌های فروش آن جلوگیری کند؟ افزود: برداشتن دامنه نوسان برای این شرکت‌ها توجیه مناسبی نداشت.

مدیرعامل شرکت بورس همچنین با تاکید بر سوال خبرنگار ما مبنی برالزامی نبودن محدودیت نوسان در شرایطی که نماد شرکتی با ۱۰درصد تعدیل باز شود، تصریح کرد: به‌رغم اینکه بسیاری از قاعده‌ها و رویه‌های اعمال شده در بورس در قانون معاملات نیامده، اما به دلیل اینکه همیشه طبق روال انجام می‌شود نمی‌توان آنها را تغییر داد.

وی در پایان با اشاره به اینکه سهام گل‌گهر و چادرملو طی روزهای آینده به گره معاملاتی برخورد می‌کنند، گفت: با رسیدن به این شرایط مشکل این دو شرکت هم حل خواهد شد.در همین رابطه حسینی، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران به خبرگزاری فارس گفت: به دلیل اینکه فولاد تحت تاثیر قیمت‌های جهانی قرار داشت، نماد معاملاتی آن در روز یکشنبه بدون در نظر گرفتن محدوده نوسان قیمتی و حجم مبنا صورت گرفت.

وی ادامه داد: اما با توجه به ثبات قیمت سنگ‌آهن تا پایان سال جاری، بازگشایی نماد دو شرکت چادرملو و گل‌گهر با در نظر گرفتن محدوده نوسان قیمتی انجام شد.