گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام کشور دیروز شاهد ثباتی نسبی پس از افت سنگین ۵۷۹واحدی شاخص در روز یک‌شنبه بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که شنیده‌ها حکایت از رایزنی گسترده عصر روز یک‌شنبه برای به تعادل رساندن بازار داشته است. براساس این خبرها پاره‌ای از تصمیمات از جمله حمایت سرمایه‌گذاران عمده از بازار موجب شد تا بازار دیروز از عرضه‌های ناگهانی خالی باشد.

از سویی با جمع‌آوری تمام یا بخشی از صف‌های فروش بازار به ویژه در نمادهایی نظیر سرمایه‌گذاری ساختمان، غدیر، سیمان کردستان و فارس و خوزستان موجب شد تا بازار از جو احساسی دوری کند. براساس شنیده‌ها بازگشایی برخی از نمادهای متوقف نیز با تاخیر همراه خواهد شد. بازگشایی نماد فولاد مبارکه در روز یک‌شنبه با تاثیر منفی بیش از ۴۰۰واحدی موجب بروز مشکل برای بازار شده است.

درحال حاضر البته کارشناسان بازار توجه ویژه‌ای به نبود آیین‌نامه‌ای مدون در مورد توقف و بازگشایی نمادها دارند، به ویژه آنکه اگرچه تاکنون مرسوم بوده است، بازگشایی نماد با تعدیل بیش از ۱۰درصد توام با دامنه قیمتی بازار بوده است، اما این امر هیچ‌گاه در قالب قانونی مدون نبوده است،

از این‌رو به نظر می‌رسد تصویب آیین‌نامه‌ای فوری در این زمینه برای بازار لازم است، به ویژه آنکه بازگشایی نماد با تاخیر جدی موجب می‌شود تا بازار با سوالات مداومی همراه باشد.

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی با تشکیل صف‌های خرید برای فولاد مبارکه و مخابرات ایران اندکی از انگیزه منفی ناشی از افت شدید بازار دور شدند.

همین امر موجب شد تا به‌رغم عرضه‌های سنگین در گروه بانکداری، معامله‌گران شاهد کنترل عرضه‌ها و حتی تشکیل صف خرید برای نماد بانک اقتصاد نوین به‌رغم عرضه‌های سنگین بازار بودند.

در بازار دیروز در گروه معدنی معامله‌گران شاهد آخرین روز معامله نماد توسعه معادن روی پیش از برگزاری مجمع فوق‌العاده تعیین اعضای هیات‌مدیره بودند.

در گروه فلزی بازارهای جهانی در بازگشایی خود همچنان افت بهای فلزات را با خود داشتند. بهای مس در حد ۳هزارو ۶۸۵دلار در هر تن و روی در حد یک‌هزارو ۴۰دلار رقم خورده است.

بهای نفت نیز در حد کمتر از ۶۰دلار برای برنت رقم خورد. در گروه دارویی بازار دیروز شاهد افزایش فعالیت معامله‌گران به‌ویژه رقم‌خوردن معاملات عمده بود.

کارشناسان بازار با توجه به سنت قدیمی در دوران افت بازار افزایش فعالیت گروه دارویی را با اتکا به سهام شناور کم شاهد هستند.