جهان در تسخیر نام‌های تجاری است (61)

فرشاد به‌آبادی

اسم یک نام تجاری غالبا دلالت بر نیات آن دارد. این امر در مورد اسم‌هایی که مخصوصا برای انتقال برخی ویژگی‌های معین انتخاب می‌شوند، هم از دیدگاه عینی و هم ذهنی بیشتر مشهود است. این به معنای آن نیست که اسامی انتخاب شده برپایه صرف شخصی، بی‌توسل به فراگردهای عقلایی نمی‌توانند قلمرو مشروع نام تجاری را تعیین کنند. اسم، یکی از قدرتمندترین منابع هویت است. به هنگام مطالعه هویت نام تجاری،کند و کاو پیرامون اسم، برای کشف منطقی که بر انتخاب آن تاثیر گذاشته، ارزشمند است. با این کار می‌توان نیت و برنامه نام تجاری را کشف کرد.

یک ضرب‌‌المثل لاتین می‌گوید: «نام، پیش‌گویی می‌کند» در مطالعه اسم یک نام تجاری، ما به دنبال عواملی می‌گردیم که به ضرب‌المثل یاد شده حقیقت بیشتری می‌بخشد، یعنی برنامه نام تجاری و حوزه مشروعیت، کاردانی و توانایی آن.

کلمه پرزیدنت تصویر یک منطقه یا حوزه خاص را دربر نمی‌گیرد، ولی آرزویی را بیان می‌کند. چنین اسمی را فقط باید به بهترین حوزه فعالیت داد. همان‌گونه که گفته شد، یک نام تجاری، یک قرارداد است و شرکت را ملزم می‌کند که توانایی لازم را برای تحقق ویژگی‌های ملحق شده به اسم آن نام تجاری به دست آورد.

قدرت اسم (نام تجاری) دومین منبع هویت نام تجاری است. نام‌های تجاری قدرتمند معنای خود را به خزانه لغات تحمیل می‌کنند، به کلمات معنای دیگری می‌بخشند. اگرچه این فراگرد در طی دوره‌ای نسبتا طولانی، آن هم به دلیل پیچیدگی‌هایش صورت می‌گیرد، ولی واقعیت وجودی آن انکارنشدنی است. قدرت نام تجاری سونی از اعتقاد به مردم که هدف مدیران این شرکت است، ریشه می‌گیرد. در تبلیغات سونی هرگز عنصری انسانی، نادیده گرفته نمی‌شود؛ از جمله شعار تبلیغاتی سونی کالاهایی برای مردم است. سونی همواره قدرت نام تجاری‌اش را در یافتن راه جدیدی برای دوستانه کردن و در دسترس قرار دادن تکنولوژی می‌داند. این اعتقاد به مردم، حتی در میان خود کارکنان سونی رواج دارد.

دبیرکل جشنواره بین‌المللی انتخاب برترین نام و نشان‌های تجاری در ایران