گروه بورس-علیرضا باغانی: مدیر مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات اعلام کرد؛ گرچه فولاد خراسان پیش‌بینی سود خود را محتاطانه اعلام کرده بود، ولی در حال حاضر با توجه به شرایط حاکم بر بازار فولاد فقط می‌تواند به EPS خود دست یابد. مرتضی علی‌اکبری در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که «فخاس» قیمت میلگرد را خیلی بالا و رقم ۸۵۰تومان پیش‌بینی کرده که اکنون در بازار قیمت این محصول ۸۰۰تومان است و از طرفی دیگر بهای تمام شده شرکت هم به نظر می‌رسد که بالا پیش‌بینی شده، پس با این وصف آیا سود ناخالص شرکت می‌تواند افزایش پیدا کند؟گفت: اگر شرایط قیمت‌های جهانی همانند ماه‌های اول سال بود، شاید می‌توان این گونه پیش‌بینی کرد که سود شرکت افزایش پیدا می‌کرد، اما با توجه این که این پیش‌بینی‌ها یک ساله است و اکنون هم شرایط قیمت‌های جهانی فولاد و بازار داخلی نیز چندان مناسب نیست، بنابراین سخن گفتن درباره تعدیل مثبت EPS منطقی نیست، بلکه در این شرایط تنها می‌توان گفت که شرکت به پیش‌بینی درآمد سهم خود در پایان سال می‌تواند دست پیدا کند.

وی تاکید کرد: شرکت فولاد خراسان چون EPS خود را محتاطانه پیش‌بینی کرده بود، تعدیل منفی ندارد.

علی‌اکبری افزود: اگرچه پیش‌بینی سود شرکت در ۶ ماهه معادل ۶۳درصد تحقق پیدا کرده است، اما در ۶ ماهه دوم به طور طبیعی تقاضا برای میلگرد در محصولات فولادی به دلیل شرایط ساخت‌وساز کم می‌شود، از این رو باید برای تشخیص سود نهایی، منتظر پایان ۶ ماهه دوم بود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه‌های مالی شرکت بالا پیش‌بینی نشده است، گفت: در ۶ ماه اول سال ۸۶ رقمی معادل ۶میلیارد تومان هزینه‌ مالی پیش‌بینی شده بود که ۵/۱۰میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرد،از طرفی دیگر امسال «فخاس» ۵میلیارد تومان در ۶ ماهه هزینه مالی داشته است که این رقم برای پایان سال، ۱۲میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. مدیر مالی «ومعادن» در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه شرکت فولاد خراسان از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از ۵۰میلیارد تومان به ۸۷میلیارد تومان استفاده کرده یا نکرده است؟گفت: این شرکت از معافیت‌های مالی خود استفاده کرده است.

علی‌اکبری با بیان اینکه شرکت فولاد خراسان به‌رغم شرایط نامطلوب بازار فولاد، نگرانی از تحقق EPS خود ندارد، گفت: گرچه شرایط نامناسب صنعت فولاد و کاهش ساخت‌وساز در ۶ماهه دوم شاید در فروش «فخاس» اثرگذار باشد، ولی این شرکت بدون تعدیل منفی به پیش‌بینی سود خود خواهد رسید.