گروه بورس - همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز تحت‌تاثیر تحولات مرتبط با دو نماد مخابرات ایران و فولاد مبارکه تن به افت ۶/۵درصدی داد و در آستانه سقوط به زیر مرز ۱۰هزار واحد قرار گرفت.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه تحولات جهانی افت بازارهای مواد اولیه و خام در انتهای افت گذشته موجب شد تا معامله‌گران در حالت عدم‌اطلاع از وضعیت بازارها (به دلیل تعطیلی روز یکشنبه) فعالیت خود را آغاز کنند.

امری که به افت یکپارچه نمادهای وابسته به بازارهای جهانی منجر شد. از سویی انتشار شمار قابل‌توجهی از اطلاعیه‌های مالی در انتهای هفته گذشته موجب انباشت اطلاعات در بازار شده بود. همین امر موجب شد تا بازار نوسان قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کند.

در آغاز بازار دیروز معامله‌گران شاهد توقف نماد مخابرات ایران بودند، مخابرات ایران در شرایطی توقف نماد را شاهد بود که به‌رغم تعدیل EPS سال ۸۶ وضعیت ابهام‌آلودی در مورد سود نقدی شرکت در بازار به چشم می‌خورد. شایعات متعدد در مورد تقسیم یا عدم‌تقسیم سود نقدی در کنار بندهای گزارش حسابرسی که خطر تقسیم منافع موهوم را یادآور شده است، موجب شد تا معامله‌گران نتوانند با اتکا به اطلاعات قطعی شاهد بازگشایی مجدد نماد باشند.

در همین شرایط اعلام بازگشایی نماد فولاد مبارکه بازار را در موقعیتی مشکل قرار داد. باز بودن دامنه نوسان مبارکه در شرایطی که معامله‌گران انتظار آن را نداشتند، سبب شد تا نماد با افت خیره‌کننده‌ای مواجه شود. از سویی با توجه به توقف طولانی‌مدت نماد مبارکه، معامله‌گران به طور سنتی در انتظار دامنه نوسان قابل‌ ملاحظه‌ای بودند که همین امر نیز رقم خورد.

فولاد مبارکه دیروز در شرایطی به نرخ ۲هزار و ۲۴۲ریال رسید که عملا خریداران سهام بلوکی و دریافت‌کنندگان این سهم به عنوان جوایز صادراتی در نرخ ۳هزار و ۱۹۰ریال در زیان قرار گرفتند. افت مبارکه دیروز زیانی ۲هزار و ۱۷۰میلیارد تومانی را به ارزش بازار این شرکت تحمیل کرد.

در همین شرایط معامله‌گران در انتظار بازگشایی نمادهای ۴ گانه سنگ‌آهنی و پتانسیل‌ منفی نمادهای پالایشگاه‌ اصفهان، پتروشیمی‌های خارک و فن‌آوران هستند. امری که شاخص را به کمتر از ۱۰هزار واحد خواهد رساند. در این شرایط به نظر می‌رسد که بازار ضمن وجود پتانسیل منفی نیازمند هماهنگی میان معامله‌گران عمده است امری که در خلاء آن بازار می‌تواند نوسان فوق‌العاده‌ای را تجربه کند.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین در خبرهای مهم و مرتبط با بازار با سخنان آیت‌الله شاهرودی مواجه بودند که در آن ایشان از نظر مقام معظم رهبری برای تشکیل جلسه اصل ۴۴ خبر داده‌اند، این جلسه می‌تواند بخشی از روند اجرای اصل ۴۴ را تسریع کند بخشی که مرتبط با آزادسازی ساختار اقتصاد کشور است.

در بازار دیروز در گروه برقی ایران ترانسفو با عرضه‌های سنگین و فرو ریختن صف خرید مواجه شد. در گروه بانکی اکثر نمادها به‌رغم گزارش‌های مناسب ۶ ماهه با افت ارزش رو‌به‌رو شدند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی با افت سنگین ۵۷۹ واحد بود. ارزش معاملات بازار نیز ۲/۱۱میلیارد تومان بود. از ۱۳۵ نماد مورد معامله ۲۹ نماد با رشد قیمت و ۶۵ نماد با افت دادوستد شدند.