تعدیل سود «ایرالکو» در پی کاهش قیمت‌های جهانی

گروه بورس- مجید اسکندری: پیش‌بینی درآمد هر سهم آلومینیوم ایران اعلام شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) پیش‌بینی درآمد هر سهم خود برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۸۷، با سرمایه ۱۶۵میلیارد ریال را به طور خالص (پس از کسر مالیات) مبلغ ۳۰۸۰ریال اعلام کرد.

این در حالی است که پیش از این، شرکت پیش‌بینی یاد شده را در تاریخ ۳۰/۱۱/۸۶ مبلغ ۲۰۵۶ ریال اعلام کرده بود، اما در تاریخ‌های ۵/۱۲/۸۶ و ۲۲/۵/۸۷ این رقم را منتفی و رقم ۳۰۸۰ریال را اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، ایرالکو پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی ۸۶ را در تاریخ ۹/۱۲/۸۵ مبلغ ۷۰۸ریال، در تاریخ ۱۳/۱۲/۸۵ مبلغ ۱۶۷۸ریال، در تاریخ ۲۲/۲/۸۶ مبلغ ۴۰۰۷ ریال و در تاریخ‌های ۸/۳/۸۶، ۳۰/۴/۸۶، ۳۰/۷/۸۶ و ۲۳/۱۰/۸۶ مبلغ ۳۰۰۴ریال و در تاریخ ۲۸/۱/۸۷ مبلغ ۲۲۰۶ریال اعلام کرده بود که در نهایت مبلغ ۲۲۴۱ریال محقق شد.

بر این اساس، پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۸۷ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل، به ترتیب فروش ۳۲درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۳۶درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۴درصد افزایش و سود خالص پس از کسر مالیات ۳۷درصد افزایش نشان می‌دهد.

ایرالکو در تاریخ ۵/۱۲/۸۶ اعلام کرده بود که هیات مدیره در نظر دارد مبلغ ۲۵۴میلیارد و ۶۹میلیون ریال (به ازای هر سهم مبلغ ۱۵۴۰ریال) را به منظور تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی ۸۷ پیشنهاد کند، اما شرکت بر اساس اطلاعات اخیر، سیاست تقسیم سود خود را اعلام نکرده است.

به گزارش خبرنگار ما باتوجه به اینکه در ۶ ماه اول سال‌جاری، میانگین قیمت فروش شمش آلومینیوم داخلی سه‌هزار دلار بوده اما در ۶ ماه دوم، این رقم به کمتر از ۱۹۰۰ دلار رسیده است، به نظر می‌رسد در صورتی که روند کاهشی قیمت‌های جهانی ادامه یابد، ایرالکو نمی‌تواند به پیش‌بینی‌های خود دست یابد.

مرجانی مدیرعامل آلومینیوم ایران در این باره به خبرنگار ما گفت: باتوجه به ادامه یافتن روند کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی، به طور قطع، شرکت نخواهد توانست پیش‌بینی‌‌های خود را محقق کند و ناگزیر از اعلام تعدیل منفی خواهیم بود.

وی درباره میزان این تعدیل گفت: در‌حال‌حاضر منتظر اعلام گزارش‌ حسابرس در این خصوص هستیم و تا یک هفته دیگر این تعدیل اعلام خواهد شد که به نسبت پایین آمدن قیمت‌ها خواهد بود.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط «سازمان» شرکت پیش‌بینی کرده است در سال ۸۷ مقدار ۱۸هزار تن صادرات باتوجه به پیش‌بینی قیمت‌ها برای سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ با کف قیمت هر تن ۲۶۰۰ دلار در بازار LME با نرخ تسعیر ارز ۹۳۵۰ ریال صورت گیرد که در عملکرد واقعی ۶ ماه منتهی به ۳۱/۶/۸۷ معادل ۳۱۱۵۲ تن با میانگین نرخ فروش ۲۸۶۷ دلار به ازای هر تن و با نرخ تسعیر ارز ۹۶۴۲ ریال محقق شده است.

همچنین شرکت به سازمان بورس اعلام کرده است که طرح تغییر تکنولوژی و احداث خط جدید تولید را با برآورد هزینه سرمایه‌گذاری به مبلغ ۳۳۹۰ میلیارد و ۲۴۹ میلیون ریال در دست اجرا دارد که با هزینه‌های انجام شده به مبلغ ۲۱۳۳ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال و ۹۵/۷۹درصد پیشرفت کار برآورد می‌شود که در آذرماه ۸۷ به بهره‌برداری برسد. این در حالی است که شرکت در برآوردهای قبلی خود، تیرماه ۸۷ را زمان بهره‌برداری از طرح یاد شده اعلام کرده بود. دلایل این تاخیر، برودت شدید هوا در زمستان سال گذشته اعلام شده است.

مدیرعامل ایرالکو درباره خروج خطوط قدیم تولید به خبرنگار ما گفت: خطوط قدیمی هنوز خارج نشده‌اند و مشکل همچنان باقی است اما با تمهیداتی که وزیر صنایع و معادن اندیشیده، اجرای حکم درباره آنها از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست متوقف شده و شرکت در حال برنامه‌ریزی برای بازسازی این خطوط برای ادامه فعالیت است.