گروه بورس - کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از آغاز تعدیل‌های قیمتی سهام در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبر داد.

«ایمان مقدسیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ما در توضیح چرایی این تعدیل‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در صورتی که سهامی در پرتفوی خود داشته باشند که با صف فروش مواجه باشد یا نماد آن سهم بسته باشد، می‌توانند برای نزدیکتر شدن NAV صندوق به قیمت واقعی از این ابزار استفاده کنند. وی ادامه داد: در شرایطی که سهامی با صف خرید مواجه باشد، این ابزار به صورت تعدیل مثبت قابل به کارگیری است. البته اتخاذ این سیاست اختیاری بوده و منوط به تشخیص مدیر است. وی در مورد صندوق‌هایی که از این سیاست استفاده کردند، گفت: در هفته منتهی به ۲۶مهر ماه امسال، مدیران سه صندوق پیشتاز، حافظ و خبرگان از این ابزار استفاده کردند، بدیهی است که با توجه به منفی بودن شاخص بازار و تعداد سهام‌دارای صف فروش، این امر به ارزیابی درست سهامداران از قیمت NAV صندوق کمک می‌کند و دیگر صندوق‌ها نیز بنا به صلاحدید مدیران خود می‌توانند از این ابزار استفاده کنند. وی یادآور شد: تعدیل منفی یا مثبت سهام طبق ضوابط پیش‌بینی شده در مقررات قابل اعمال است. دامنه این تعدیل نیز در مقررات پیش‌بینی شده است و در واقع قیمت تعدیل شده سهم، برآورد کارشناسی مدیریت صندوق از قیمت سهام است. مقدسیان اضافه کرد: در صندوق‌هایی که تعدیل مثبت یا منفی قیمت سهام اعمال می‌شود. NAV آماری بر مبنای ارزش روز سهام موجود در پرتفوی محاسبه می‌شود و NAV ابطال صندوق بر مبنای برآورد کارشناسی قیمت از سوی مدیریت صندوق محاسبه خواهد شد و در صورتی که سرمایه‌گذاران تقاضای صدور یا ابطال واحد سرمایه‌گذاری داشته باشند، صدور یا ابطال با همین نرخ برای آنها انجام می‌شود.
وی در خصوص چگونگی رقم تعدیل صندوق‌ها گفت: در روز 24مهر ماه نرخ آماری (با فرض بدون تعدیل) ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری حافظ یک‌میلیون و 231هزار و 276ریال بود که پس از تعدیل منفی قیمت بعضی از سهام موجود در پرتفوی که تا حداکثر 20‌درصد قابل اعمال است، ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق به یک‌میلیون و 159هزار و 721ریال رسید. وی ادامه داد: نرخ آماری ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق پیشتاز در تاریخ یاد شده برابر با یک‌میلیون و 403هزار و 491ریال بودکه پس از تعدیل منفی و برآورد کارشناسی مدیریت صندوق، به یک‌میلیون و 361هزار و 150ریال رسید. در صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان در همان تاریخ نرخ آماری ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق یک‌میلیون و 247هزار و 380ریال بود که پس از تعدیل منفی قیمت بعضی از سهام موجود در پرتفوی، قیمت هر واحد در این صندوق سرمایه‌گذاری به یک‌میلیون و 246هزار و 92 ریال رسید.
وی در خصوص بازدهی صندوق‌ها از بدو تاسیس تاکنون گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس سه صندوق کارگزاری بانک ملی،
نهایت نگر و پیشتاز، پر بازده‌ترین صندوق‌ها هستند و بازدهی آنها پس از گذشت 158،205و 155 روز از فعالیتشان برابر با 79/42 و 36‌درصد است. این سه صندوق در طول دوره فعالیت خود ثبات نسبتا بالایی هم در بازدهی داشته‌اند. وی در توضیح میزان بازدهی روزانه هم افزود: از لحاظ بازدهی روزانه این سه صندوق پر بازده‌ترین صندوق‌ها بوده‌اند به طوری که بازدهی روزانه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی برابر با 50/0‌درصد، بازدهی روزانه صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز برابر با 23/0‌درصد و بازدهی روزانه صندوق سرمایه‌گذاری نهایت نگر برابر با 21/0‌درصد است.
مقدسیان ادامه داد: در هفته گذشته صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا با ۳۱/۰‌درصد بازدهی بیشترین بازدهی را از آن خود کرد. ارزش خالص دارایی‌های این صندوق برابر با ۷میلیارد و ۷۸۷میلیون ریال است و ۴۹ سرمایه‌گذار حقیقی دارد که ۳۶‌درصد ارزش دارایی‌های صندوق را از آن خود کرده‌اند.
وی در مورد بیشترین ارزش خالص صندوق‌ها گفت: از لحاظ ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (در سهام) صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با حدود 24‌میلیارد ریال بزرگترین صندوق محسوب می‌شود و پس از این صندوق، صندوق سرمایه‌گذاری نهایت نگر و حافظ با 7/13 و 4/12میلیارد ریال بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۹۹ سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ۵۴‌درصد مالکیت صندوق‌ها در اختیار آنهاست. صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با ۲۱۵ سرمایه‌گذار حقیقی که ۸۷‌درصد ارزش کل دارایی‌های صندوق را در اختیار دارند بیشترین مخاطب را در بین سرمایه‌گذاران حقیقی دارد.