فارس- مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با اشاره به علت بروز آتش سوزی در واحد تقطیر شماره ۱ این پالایشگاه گفت: در این حادثه ۱۵ نفر دچار سوختگی شدند که تا کنون ۹ نفر از آنها مداوا و به منزل منتقل شده‌اند.

منوچهر آقانژاد با تشریح علت آتش سوزی در این پالایشگاه اظهار داشت: روز پنج شنبه هفته گذشته واحد تقطیر شماره ۱ که قبلا برای تعمیرات اساسی متوقف شده بود، از ۴ روز قبل بسته می‌شود و طبق دستور‌العمل‌های استاندارد و اجرایی، بعد از تخلیه مواد نفتی از درون قطعات، ‌تمامی لوله‌ها و ظروف و برج‌ها ابتدا با بخار آب و سپس با آب کاملا شست‌وشو و تمیز نهایی

می‌شوند.

وی افزود: این اقدامات با هدف تخلیه کامل تمامی قطعات از مواد نفتی و آمادگی برای انجام تعمیرات و بازرسی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، در تمامی قسمت‌های این واحد اقدامات فوق انجام شد، ولی در یک قسمت کوچک در یک مسیر افقی به طول ۱۰متر و یک مسیر عمودی متصل به آن به طول ۵ متر، پس از شست‌وشو با بخار آب، شست‌وشو با آب فراموش می شود و مهندسان به تصور اینکه مسیر مذکور با بخار آب تمیز شده و ایمن است، به کار مشغول می‌شوند.

آقانژاد افزود: پس از اینکه واحد در اختیار تعمیرات قرار می‌گیرد، متوجه می‌شوند که داخل این مسیر قدری مایع وجود دارد. لذا جهت احتیاط تمامی فعالیت‌های جوشکاری را متوقف و مایع مذکور را داخل محوطه واحد تخلیه می‌کنند تا چیزی داخل لوله‌ها نماند و به تصور شست‌وشوی نهایی قطعات با آب،کار را آغاز می‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: با این تصور، عده‌ای که در قطعات فوقانی مشغول جوشکاری بودند، جرقه‌ای از عملیات جوشکاری آنها به داخل این مایع ریخته و سبب آتش سوزی سطحی می‌شود که البته ظرف ۱۰تا ۱۵ دقیقه خاموش می‌شود.

مدیر پالایشگاه اصفهان یادآور شد: اما از آنجا که این مایع در محوطه واحد تخلیه شده و تعداد افراد زیادی مشغول به کار بودند، لذا ۱۵ نفر از این افراد دچار سوختگی شده و راهی بیمارستان می‌شوند که تاکنون ۹ نفر از آنها از بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان ترخیص و به منزل منتقل شده‌اند.

به گفته وی، ۶ نفر دیگر در بیمارستان تحت مداوا قرار دارند تا بهبودی کامل حاصل شود، اما به خود واحد آسیب خاصی نرسیده است.