گروه بورس- سرمایه‌گذاری سایپا ماه گذشته سهام ۱۲شرکت را فروخت و سهام ۱۷ شرکت را تحصیل کرد.

بر اساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «شطیف» در واگذاری شرکت‌های زامیاد، سایپا، کالسیمین، پتروشیمی اراک، فولاد خراسان، پارس خودرو، حق تقدم، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و باما زیان کرده است. این در حالی است که «حتاید»، مخابرات، سیمان شرق و فولاد را با سود واگذار کرده است. در مجموع سرمایه‌گذاری سایپا در شهریور ماه با واگذاری مبلغ ۳۸میلیارد و ۳۱۲میلیون ریال از سهام شرکت‌های مزبور به سود چهار میلیارد و ۷۲۹میلیون ریالی دست یافت. بهای تمام شده سهام مزبور در پرتفوی «شطیف» مبلغ ۳۳میلیارد و ۵۸۳میلیون ریال بود.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاری سایپا ماه گذشته سهام ۱۶ شرکت بورسی را با ۷۰میلیارد و ۴۱۸میلیون ریال بهای تمام شده تحصیل کرده است. سهام مخابرات ایران و سایپا به ترتیب با ۳۰میلیارد و ۵۵۴میلیون ریال و ۱۳۷۳۱میلیون ریال به ترتیب بیشترین بهای تمام شده را در سهام تحصیل شده «شطیف» داشتند. «شطیف» همچنین مبلغ ۱۵۰میلیون ریال بابت تحصیل سهام موسسه مالی و اعتباری رایان (در شرف تاسیس) پرداخت.

صورت وضعیت پرتفوی «شطیف» ماه گذشته شامل پنج درصد استخراج معادن، پنج‌درصد مواد و محصولات شیمیایی، ۵۰درصد فلزات اساسی، ۲۰درصد خودرو و ساخت قطعات، ۱۳درصد واسطه‌گری‌های مالی، سه‌درصد انبوه‌سازی املاک و مستغلات و چهاردرصد سایر موارد بود.

«شطیف» ماه گذشته در سهام ۴۴ شرکت بورسی با دوهزار و ۸۹۶میلیارد و ۱۴۶میلیون ریال بهای تمام شده سرمایه‌گذاری کرده است.

همچنین ارزش بازار پایان دوره جمع کل سرمایه‌گذاری‌های «شطیف» به مبلغ دوهزار و ۴۰۱میلیارد و ۳۲۲میلیون ریال رسیده است که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره آن معادل ۱۶درصد کاهش یافته است.

ارزش بازار پرتفوی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس برای هر سهم بر اساس آخرین سرمایه شرکت مبلغ یک‌هزار و ۳۷۲ریال بود.