تحول، تحول

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته چهره‌ای بهتر به خود گرفت و شاخص کل پس از مدت‌ها رشد قابل ملاحظه ۶/۵۴ واحد را تجربه کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات سیاسی بین‌المللی انتشار گزارش دکتر البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیری بر روند بازار بر جای نگذاشت و بازار بار دیگر بدون توجه به مسائل سیاسی از کنار گزارش البرادعی گذشت؛ هر چند که نبود توافقی در گروه ۱+۵ موجب شده است تا بازار در انتظار قطعنامه‌ای جدید نباشد. در صحنه اقتصاد داخلی کارشناسان بازار با دقت روند افت بهای جهانی نفت و به تبع آن افزایش احتمالی کسری قابل ملاحظه بودجه را تحت نظر داشتند. نفت برنت دیروز به رقم ۹۲دلار در هر بشکه رسید که همین امر باعث می‌شود نفت ایران در نرخ‌های کمتر از ۹۰دلار (حدود ۸۵دلار) دادوستد شود. با توجه به پایه ۷۵دلاری نفت در بودجه سال ۸۷، ادامه افت قیمت باعث افزایش کسری بودجه می‌شود که راهکارهای جبران آن از جمله کاستن از یارانه‌ها و افزایش قیمت کالاهای دولتی تقویت می‌شود که همین امر باعث احتیاط کارشناسان در مورد صنایع متاثر از این شرایط خواهد شد.

در بازار دیروز معاملات سهام، معامله‌گران تشکیل صف خرید ۹۰میلیون نماد مخابرات ایران را تجربه کردند.

در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه اصفهان با صف خرید در ابتدای وقت معاملاتی مواجه بود. هرچند که این صف ناپایدار ماند و سرانجام در پایان معاملات مجددا با معاملات یک‌میلیون سهم صف خرید تشکیل شد. در حال حاضر ریسک نوسانات قیمت نفت مهم‌ترین مساله در مورد نماد پالایشگاه اصفهان است.

در گروه فلزی بهای فولاد افت خیره‌کننده‌ای را به نمایش گذاشته است. بهای بیلت در بورس فلزات لندن در بازار شرق دور ۵۲۵دلار در هر تن و مدیترانه ۵۸۰دلار در هر تن رقم خورده است. این قیمت بی‌سابقه‌ترین قیمت‌ها در چند ماه اخیر ارزیابی می‌شود. با توجه به افت بهای نفت، کارشناسان با احتمال تداوم قیمت‌های کنونی مواجهند، امری که تاثیر شدیدی را بر نمادهای فولادی بر جای می‌گذارد. از سویی به دلیل افت بهای جهانی فولاد و کاهش تعرفه‌ها در نیمه نخست امسال، خطر واردات شدید نیز وجود دارد که این امر دشواری افت قیمت را به مشکلات در فروش پیوند خواهد زد. در گروه فلزی کالسیمین دیروز توقف عملیات در ذوب و روی قشم را متعاقب لرزه اخیر این جزیره به اطلاع بازار رساند بهای فلزات رنگین نیز در بازار جهانی افت کرده است.

همچنین بهای مس در سطح ۶هزار و ۸۲۸دلار و روی یک هزار و ۷۱۹دلار در هر تن رقم خورده است. در گروه فولادی نماد فولاد خراسان دیروز برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد. حضور دو رقیب بیمه عشایر و روستاییان و ائتلاف کارکنان فولاد و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در چند هفته اخیر موجب افزایش معاملات نماد فولاد خراسان شده است. هر دو رقیب برای تثبیت حضور در هیات‌مدیره نیازمند خرید سهام از بازار بودند که در این شرایط ۲درصد سهام متعلق به سرمایه‌گذاری پاسارگاد و پارس آریان نیز در مجمع فوق‌العاده از اهمیت برخوردار است.

در گروه بانکداری مصوبه بانک مرکزی تاثیرات بعدی را برگروه بانکداری خواهد داشت. محورهای اصلی این طرح از جمله کاهش سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، یکسان‌سازی نرخ سود بانک‌های خصوصی و دولتی و از سویی کاهش نرخ ذخیره قانونی سپرده‌های بلند‌مدت موجب خواهد شد گروه بانکداری بورس که در‌حال‌حاضر تنها اختصاص به بانک‌های خصوصی دارند، با فشار رقابت بانک‌های دولتی مواجه شوند. از سویی این مصوبه راه را برای عرضه سهام بانک‌های دولتی در بازار باز می‌کند. در‌حال‌حاضر با یکسان شدن سود بانک‌های دولتی و خصوصی، بانک‌های خصوصی به تلاش مضاعفی برای جذب سپرده‌ها نیاز دارند، هرچند که خدمات بهتری که این بانک‌ها ارائه می‌کنند، برای جذب سپرده‌گذاران بزرگ ابزار موثری به‌شمار می‌رود.در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تلاش شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای سال مالی منتهی به پایان شهریورماه باعث افزایش دادوستدها و تلاش برای بهبود وضعیت پرتفوی سهام و عرضه‌‌های سهام شده است که همین امر فعالیت کلی بازار را افزایش داده است.

در گروه سنگ‌آهن، گل‌گهر دیروز در شرایطی عدم توافق بر سر قیمت فروش کنسانتره به شرکت‌های فولادی را به اطلاع بازار رساند که افت بهای فولاد موجب کاهش تمایل خریداران برای خرید سنگ‌آهن شده است.