برخورد دوگانه فولادسازان با دوقلوهای سنگ‌آهنی

گروه بورس -علیرضا باغانی: در حالی که پیش از این افزایش نرخ سنگ آهن قطعی قلمداد می‌شد، اما روز گذشته سایت بورس در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که افزایش نرخ سنگ‌آهن گل‌گهر قطعی نیست. در این اطلاعیه بورس از قول «کگل» آورده است که با توجه به مذاکراتی که با فولادسازان صورت گرفته، تاکنون نتیجه قیمت فروش قطعی نشده است، حال آنکه دو هفته پیش برخی از سنگ‌آهنی‌ها از افزایش نرخ کنسانتره گل‌گهر تا سطح هر تن ۵۹هزار تومان سخن گفته بودند.

اما شایعات مربوط به قطعی بودن افزایش نرخ کنسانتره سنگ‌آهن گل‌گهر از آنجا آغاز شد که زمان توقف نماد «کگل» طولانی شده بود. توقف نماد گل‌گهر و ابهام در نرخ فروش کنسانتره آن حتی موجب متوقف ماندن دو نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و سرمایه‌گذاری امید نیز شده، اما باز هم در این رابطه خبری رسمی و قابل‌اتکا اعلام نشد.

حتی در آن زمان هم برخی از منابع خبری موثق، افزایش نرخ کنسانتره گل‌گهر را قطعی قلمداد کردند، اما تایید نشدن این اخبار غیررسمی خود دلیلی برای واقعیت نداشتن آن می‌توانست محسوب شود. هم‌زمان با انتشار اطلاعیه سایت بورس مبنی‌بر قطعی نشدن افزایش نرخ کنسانتره سنگ‌آهن گل‌گهر، منابع خبری گزارش می‌دهند که اعتراض فولادسازان به این افزایش قیمت مهم‌ترین دلیل ادامه ابهام در نرخ کنسانتره تولیدی «کگل» است.

این منابع ادامه می‌دهند: از آن جا که اوضاع جهانی فولاد در موقعیت نامناسبی است و فولادسازان در حال حاضر با شرایط دشواری از جمله کاهش قیمت‌های جهانی دست و پنجه نرم می‌کنند، در برابر افزایش نرخ کنسانتره تولیدی «کگل» مقاومت کرده و معتقدند قیمت این محصول باید بسیار کمتر از کنسانتره چادرملو باشد. براساس آخرین توافق انجام شده بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن، قیمت هر تن کنسانتره چادرملو ۶۴هزار تومان تعیین شده، حال آنکه در ظاهر این رقم برای کنسانتره «کگل» ۵۹هزار تومان تعیین شده بود، ولی فولادسازان این ۵۹هزار تومان را قطعی قلمداد نکرده و معتقدند توافق دو هفته پیش فقط مربوط به کنسانتره چادرملو بوده است. گرچه اطلاعیه روز گذشته شرکت نیز گویای قطعی نبودن افزایش نرخ کنسانتره نیز هست.

گفته می‌شود «ایمیدرو» نیز که در مذاکرات سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان برای افزایش نرخ، تنها در مقام ناظر حضور داشت، در شرایط کنونی با توجه به وضعیت پیش آمده برای فولادسازان به سنگ‌آهنی‌ها از جمله گل‌گهر توصیه کرده در نرخ جدید با تولیدکنندگان فولاد مدارا کنند.

منابع خبری درباره زمان قطعی شدن افزایش نرخ کنسانتره سنگ‌آهن گل‌گهر می‌گویند: تا مهر ماه امسال این نرخ جدید قطعی خواهد شد، ولی نکته این جا است که در این مذاکرات هیچ یک از طرفین حاضر به تعامل نیستند، تا جایی که کاهش نرخ ۵۹هزار تومانی از سوی گل‌گهر با مقاومت شدید روبه‌رو شده است. اخبار رسیده حاکی است که گل‌گهر در برابر خواسته‌های فولادسازان برای توافق در نرخ پایین‌تر از ۵۹هزار تومان ابراز داشته که تفاوت کنسانتره تولیدی شرکت با چادرملو تنها ۴ تا ۵ هزارتومان است، حال آن که نرخ ۶۴هزار تومانی برای سنگ‌آهن«کچاد» قطعی شده است.گل‌گهر در مقابل درخواست‌‌های فولادی‌ها همچنین اعلام کرده که اگر کنسانتره تولیدی این شرکت را با این قیمت نمی‌خواهند، گل‌گهر می‌تواند تمام محصول تولیدی خود را صادر کرده و از این بابت مشکلی ندارد.

سال گذشته گل‌گهر ۳میلیون و ۳۰هزار تن از فروش خود را به صورت داخلی انجام داده و در همان سال یک‌میلیون و ۸۴۷هزار تن محصول خود را صادر کرده است، حال آن که میزان فروش این شرکت در سال ۸۵‌، ۳میلیون و ۵۳۸هزار تن بوده و صادرات آن هم رقمی معادل یک‌میلیون و ۲۳۸هزار تن بوده است و این آمار نشان می‌دهد که گل‌گهر می‌تواند صادرات خود را به تدریج جایگزین فروش داخلی نماید. این آمار حکایت از آن دارد که گل‌گهر ۳۰درصد از محصول خود را به فولاد مبارکه می‌فروشد و ۴درصد آن را در اختیار فولاد خوزستان قرار می‌دهد.

همچنین ۶۲درصد از فروش وزنی گل‌گهر داخلی است و ۳۸درصد آن خارجی است، در حالی که ۴۰درصد از فروش ریالی گل‌گهر در داخل صورت می‌گیرد.

سنگ‌آهن گل‌گهر از نظر خلوص با سنگ‌آهن چادرملو دارای تفاوت‌هایی است، ضمن این که به لحاظ واقع شدن معدن در سیرجان هزینه حمل سنگ‌آهن گل‌گهر کمتر از چادرملو است و همه این عوامل موجب شده تا نرخ کنسانتره گل‌گهر پایین‌تر از «کچاد» باشد. چانه‌زنی‌های فولادسازان بر سر افزایش نرخ کنسانتره گل‌گهر در حالی ادامه می‌یابد که همواره تفاوت نرخ محصول گل‌گهر و«کچاد» در همان محدوده چند تومانی بوده است.

گفتنی است،نتیجه قیمت فروش کنسانتره شرکت گل گهر به شرکت‌های فولادی تا سه‌شنبه آینده اعلام می‌شود. شرکت گل گهر پس از پیگیری‌های مکرر سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص آخرین وضعیت قیمت فروش داخلی سنگ‌آهن اعلام کرد با توجه به مذاکراتی که با فولادسازان صورت گرفته تاکنون نتیجه قیمت فروش کنسانتره قطعی نشده است؛ لذا اطلاعات لازمه در تاریخ ۳ مهر ماه (سه‌شنبه آینده) به اطلاع سازمان خواهد رسید.

شرکت ۸۸میلیارد تومانی گل گهر پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۸۷ را به ازای هر سهم ۳۰۶۱ریال اعلام کرده است.