کاهش سود تلفیقی «مخابرات»

گروه بورس - زهرا مجتهد: شرکت مخابرات ایران طی اطلاعیه‌ای آمار مقایسه‌ای صورت‌های مالی سالانه حسابرسی‌شده و نشده شرکت‌های فرعی زیرمجموعه خود را از بورس به عموم اعلام کرد. براساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، سود و زیان خالص پس از کسر مالیات شرکت ارتباطات سیار ایران و ۲۹ استان دیگر پس از انجام حسابرسی‌های لازم مبلغ ۱۱هزار و ۷۵۶میلیارد و ۹۷۶میلیون ریال اعلام شده است. این رقم پس از اعمال تعدیل ۵/۵۷۳میلیارد ریالی به دست آمده است. با توجه به سرمایه ۴۵هزار و ۸۷۳میلیارد ریالی «اخابر» سود هر سهم (حسابرسی‌شده) برابر ۲۵۶ ریال است. این در حالی است که سود خالص به ازای هر سهم «اخابر» قبل از حسابرسی مجدد معادل ۲۶۶ ریال بوده است. از اینرو مخابرات باتوجه به تغییرات اخیر با ۱۰ ریال تعدیل به ازای هر سهم مواجه است.

در مجموع ۳۰شرکت زیرمجموعه مخابرات پس از مغایرت‌گیری در سود خالص با احتساب تعدیلات حسابرس با ۹۹۷میلیارد و ۲۶۲میلیون ریال تفاوت نسبت به اعداد حسابرسی‌نشده روبه‌رو بودند که به ازای هر سهم ۲۲ ریال تفاوت نشان می‌دهد. در این میان تنها مخابرات استان خراسان شمالی مورد حسابرسی مجدد قرار نگرفته است که بنابر اطلاعات حسابرسی‌نشده این استان، مبلغ ۲۱میلیارد و ۷۵۴میلیون ریال به عنوان سود خالص پس از کسر مالیات آن در نظر گرفته شده است.

با بررسی سودهای اعلامی از سوی شرکت‌های فرعی ملاحظه می‌شود که تنها استان‌های اصفهان و کرمان پس از انجام حسابرسی با افزایش سود خالص مواجه شده‌اند. استان قم بدون تغییر ماند و سایر استان‌ها پس از اعمال ارقام مورد حسابرسی تعدیل سود خالص را تجربه کرده‌اند.

در این میان بیشترین مبلغ سود حسابرسی‌شده را ارتباطات سیار ایران دارا است که معادل ۹هزار و ۳۴۴میلیارد و ۹۶۴میلیون ریال (۲۰۴ ریال برای هر سهم مخابرات) است.

سود انباشته این شرکت نیز پس از حسابرسی بدون تغییر مانده و برابر رقم سه هزار و ۵۷۴میلیارد و ۴۴۵میلیون ریال اعلام شده است. علاوه‌بر این مخابرات استان تهران که پس از ارتباطات سیار ایران بالاترین میزان سود خالص را به خود اختصاص داده است، مبلغ یک هزار و ۱۸۱میلیارد و ۶۴۸میلیون ریال سود حسابرسی‌شده (۲۶ ریال برای هر سهم مخابرات) شناسایی کرده است.

براین اساس، شرکت ارتباطات سیار در طول یک سال بیش از ۹۳۴ میلیارد تومان سود به دست آورده و به عنوان سودده‌ترین شرکت زیرمجموعه مخابرات شناخته شد اما شرکت مخابراتی استان مازندان با سود ۶۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی کمترین سود را در بین شرکت‌‌‌های مخابراتی استانی شناسایی کرده است.

این در حالی است که در برابر سود‌دهی ۲۸ شرکت وابسته به شرکت مخابرات، شرکت‌‌‌های مخابراتی استانی خراسان جنوبی و ایلام با زیان ۱۹۵ و ۳۵۲ میلیون تومان مواجه شده‌‌اند و زیان شرکت مخابراتی کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

سود مخابرات در ترازنامه تلفیقی کاهش می‌یابد

در همین حال، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از برگزاری مجمع سالانه دو شرکت باقی مانده در روزهای آینده خبر داد و تاکید کرد تا زمان اعلام نظر سازمان حسابرسی در خصوص سود تلفیقی، هیچ رقمی قطعی نیست.

صابر فیضی با اشاره به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده ۳۰ شرکت زیرمجموعه که با سود هزار و ۱۷۵‌میلیارد تومانی همراه بوده است، اظهار کرد: از میان ۳۱ شرکت زیرمجموعه، مجمع سالانه دو شرکت ارتباطات سیار ایران و مخابرات استان خراسان شمالی باقی مانده که فردا بعد از برگزاری مجمع ارتباطات سیار مجمع مخابرات خراسان شمالی روز شنبه برگزار خواهد شد.

وی به فارس گفت: بعد از برگزاری مجمع این دو شرکت، ترازنامه تلفیقی شرکت مخابرات ایران تهیه و به سازمان حسابرسی برای اظهار‌نظر ارائه خواهد شد و تا بعد از این مرحله، فراخوان مجمع سالانه شرکت حداقل ۱۰‌روز قبل از مجمع آگهی می‌شود.

فیضی زمان برگزاری مجمع سالانه شرکت‌ مخابرات را نامشخص اعلام کرد و در رابطه با سود هزار و ۱۷۵‌میلیارد تومانی ۳۰‌شرکت از ۳۱‌شرکت زیرمجموعه مخابرات تاکید کرد: این رقم سود، در ترازنامه تلفیقی کاهش خواهد یافت و تا زمان اعلام نظر حسابرس، هیچ رقمی از سود مخابرات قطعی نبوده و مبنایی ندارد.