ارسال اطلاعات از طریق کدال اجباری می‌شود

سنا- معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارسال اطلاعات ۸۸ شرکت حاضر در بازار اول بورس تهران از ابتدای مهرماه امسال از طریق شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به این سازمان اجباری می‌شود. دکتر «سیدعلی حسینی» افزود: با برگزاری دو دوره آموزشی در هفته قبل، جلسات آموزشی تمامی شرکت‌های حاضر در بازار اول خاتمه یافت تا مشکلی برای ارسال اطلاعات آنها از طریق کدال وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر این نکته که شرکت‌های بازار اولی باید زیر ساخت‌های لازم را برای ارسال اطلاعات خود از طریق کدال فراهم کنند، اظهار داشت: کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین مدیریت فن‌آوری اطلاعات این سازمان آماده پاسخگویی به سوالات و اشکالات مسوولان امر در شرکت‌های مذکور هستند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد فاز دوم کدال گفت: هم اکنون درحال اصلاح RFP ارائه شده توسط مجری پروژه هستیم تا عملیات اجرایی این بخش هرچه سریع‌تر آغاز شود.

دکتر حسینی تکمیل پیاده‌سازی اطلاعیه‌ها، امکان تهیه صفحه خلاصه برای انعکاس اطلاعیه‌ها و امکان ارسال اطلاعات برای حسابرسان و دریافت اظهار نظر حسابرسان نسبت به اطلاعات ناشران و امکان تکمیل الکترونیکی بیانیه ثبت ناشران در مقاطع افزایش سرمایه و تاسیس را از مهم‌ترین ویژگی های فاز دوم شبکه اطلاع‌رسانی ناشران اعلام کرد. وی امکان تهیه گزارش‌ها به صورت OFF-LINE و ارسال آن از طریق سامانه، امکان تهیه گزارش‌های کنترلی استاندارد در خصوص اطلاعات دریافتی، ارائه هشدارها برای رعایت مواعد زمانی ارسال اطلاعات، انجام کنترل‌های محاسباتی و مفهومی و ارائه هشدارهای نظارتی، تکمیل گزارش ساز پویا و پیاده‌سازی بانک جامع اطلاعاتی ناشران را از مزیت‌های کلی سامانه کدال ذکر کرد.

دکتر حسینی در مورد فرآیند

برون سپاری مجوزهای عرضه عمومی اظهار داشت: ضوابط استفاده از خدمات مشاوران عرضه اوراق بهادار به منظور تسریع در رسیدگی به درخواست‌های عرضه اوراق بهادار، تاسیس شرکت‌های سهامی عام و افزایش سطح کیفی اطلاعات در حوزه بازار اولیه به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است. وی ادامه داد: بر اساس ماده ۲ این ضوابط، شرکت‌های تامین سرمایه، موسسات حسابرسی معتمد سازمان مشروط به اینکه سمت حسابرس و بازرس قانونی شرکت ناشر موضوع مشاوره یا شرکت‌های هم‌گروه آن را نپذیرفته باشند و شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌های معتبر در حوزه مشاوره مالی، فنی، اقتصادی و مدیریت به تشخیص سازمان می‌توانند واسطه ناشران و سازمان باشند.