شروین شهریاری

بخش پایانی

۴‌ -قیمت گوگرد از اواخر سال گذشته افزایش چشمگیری یافته و از ابتدای سال‌جاری نیز در محدوده حداقل ۷۰۰دلار (به طور میانگین) قرار داشته است. با توجه به افق موجود بر بازار محصولات سولفوره، کاهش شدید در قیمت‌های کنونی در سال‌جاری بعید به نظر می‌رسد و بر همین مبنا می‌توان گفت پیش‌بینی ۴۲۰ دلاری خارک از قیمت این محصول در زمره برآوردهای محتاطانه قرار دارد.

۵ -قیمت میعانات گازی از سال گذشته با افزایش قیمت انرژی در سطح جهان رو به فزونی گذاشته است. قیمت‌های فروش سه ماهه نیز افزایش مناسبی نسبت به بودجه نشان می‌دهند. بر اساس آمار موجود در تابستان نیز قیمت‌های LPG در محدوده سه ماه نخست قرار داشته، هرچند برای فصل پاییز با توجه به کاهش قیمت نفت، احتمال کاهش نسبی قیمت این محصولات دور از نظر نخواهد بود.

۶ -بر اساس اظهارات در مجمع، شرکت آثار افزایش نرخ گاز‌ترش در بودجه کنونی را لحاظ کرده و قیمت این ماده اولیه بر اساس توافق با وزارت نفت در سال‌جاری در محدوده ۲۵تومان به ازای هرمتر‌مکعب خواهد بود که تطابق نسبی با نرخ فوب خلیج‌فارس نشان می‌دهد.

با در نظر گرفتن جمیع موارد فوق و قیمت‌های فروش کنونی محصولات، به نظر می‌رسد پیش‌بینی EPS شرکت در سال ۸۷ قابلیت افزایش تا محدوده ۴۲۰‌تومان را دارا باشد که البته اشاره تلویحی در مجمع شرکت نیز به این مساله صورت گرفت و در گذشته در همین ستون محاسبات مشروح آن ارائه شده است. البته باید توجه داشت که افزایش سودآوری خارک تا حدود زیادی به ثبات نرخ‌های فروش محصولات در محدوده کنونی وابسته خواهد بود.

Shahriary_sh@yahoo.com