سنا- شاخص بورس‌های کشورهای آمریکایی، اروپایی، آفریقایی و خاورمیانه نسبت به ابتدای سال میلادی با کاهش همراه بود.

شاخص بورس ترکیه در پایان این هفته با ۵۷/۲‌درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پیش از آن و با ۲۶/۲۸‌درصد کاهش نسبت به ابتدای سال ۲۰۰۸ به ۳۹‌هزار و ۸۴۴ رسید. شاخص بورس پاکستان هم در این هفته ۸۶/۷‌درصد کاهش را تجربه کرد که نسبت به ابتدای سال ۶۲/۳۲‌درصد افت داشت. این در حالی است که شاخص بورس مالزی هم با عبور از مرز یک‌هزار و ۱۰۰ توانست نسبت به هفته کاری پیش از آن ۳۷/۱‌درصد رشد داشته باشد، اما این شاخص در مقایسه با ابتدای سال ۸۴/۲۳‌درصد کاهش داشته است. شاخص بورس اندونزی (composite) نیز عدد دو‌هزار و ۱۶۵ را در پرونده خود ثبت کرد که نسبت به هفته پیش ۱۴/۲‌درصد رشد و نسبت به ابتدای سال میلادی جاری ۱۲/۲۱‌درصد کاهش داشت.

آمریکای شمالی و آمریکای لاتین: در میان کشورهای آمریکایی، تنها شاخص بورس کانادا در این هفته توانست ۴۱/۲‌درصد افزایش یابد و عدد ۱۳‌هزار و ۷۷۱ را تجربه کند. هرچند که این شاخص هم نسبت به ابتدای سال میلادی ۴۵/۰‌درصد کاهش داشته است. میانگین داوجونز و S&P نیویورک هرکدام در این هفته ۷۳/۰‌درصد کاهش داشتند به طوری که در پایان هفته به ترتیب اعداد ۱۱‌هزار و ۵۴۳ و یک‌هزار و ۲۸۲ را تجربه کردند. این شاخص‌ها نسبت به ابتدای سال، ۹۸/۱۲ و ۶۴/۱۲‌درصد کاهش یافته‌اند. به علاوه شاخص مرکب نزدک آمریکا هم با ۹۵/۱‌درصد کاهش نسبت به هفته کاری پیش از آن و ۷۴/۱۰‌درصد کاهش نسبت به ابتدای سال به عدد دو‌هزار و ۳۶۷ رسید.در عین حال بورس مکزیک هم در طول هفته پیش شاهد افت ۱۷/۲‌درصد شاخص خود بود. شاخص این بورس نسبت به ابتدای سال میلادی ۲۰۰۸ هم ۹۹/۱۰‌درصد کاهش داشته است. شاخص بورس برزیل (BOVESPA) نیز با ۳۰/۰‌درصد کاهش هفتگی و ۸۴/۱۲‌درصد کاهش نسبت به ابتدای سال عدد ۵۵‌هزار و ۶۸۰ را تجربه کرد.

اروپا: بورس کشورهای اروپایی برخلاف کشورهای آمریکایی از روند بهتری برخوردار بود. شاخص‌ها در این بورس‌ها با رشد اندکی همراه بودند؛ هرچند که باز هم نسبت به ابتدای سال کاهش چشمگیری را در پرونده خود ثبت کردند. شاخص بورس اروپا (DJ STOXX۵۰) نسبت به هفته پیش ۶۱/۱‌درصد افزایش داشت اما نسبت به ابتدای سال جاری میلادی ۵۰/۲۳‌درصد کاهش یافت.

شاخص بورس انگلستان هم با ۳۸/۲‌درصد افزایش به پنج‌هزار و ۶۳۶ رسید که نسبت به ابتدای سال ۷۰/۱۲‌درصد کاهش داشت. شاخص CAC۴۰ فرانسه نیز با ۸۷/۱‌درصد افزایش نسبت به هفته کاری پیش از آن و کاهش ۱۵/۲۰‌درصدی نسبت به ابتدای سال عدد چهار‌هزار و ۴۸۲ را تجربه کرد. شاخص بورس آلمان (DAX) هم از کاهش ۱۵/۲۰‌درصدی نسبت به ابتدای سال بی‌نصیب ماند، اما نسبت به هفته قبل ۲۶/۱‌درصد افزایش یافت.سهام‌داران بورس اسپانیا نیز طی هفته منتهی به ۸ شهریور شاهد رشد ۸۳/۱‌درصدی شاخص بورس این کشور نسبت به مدت مشابه قبل از آن بودند. این شاخص هم نسبت به ابتدای سال میلادی ۸۹/۲۲‌درصد کاهش داشته است. به علاوه شاخص بورس ایتالیا نیز با افزایش ۴۹/۲‌درصدی به عدد ۲۸‌هزار و ۷۸۹ رسید که نسبت به ابتدای سال میلادی جاری ۳۳/۲۵‌درصد کاهش یافت. شاخص بورس هلند نیز تنها ۱۴/۱‌درصد افزایش یافت، اما نسبت به ابتدای سال، ۹۶/۱۹‌درصد افت داشت. از سوی دیگر شاخص بورس سوئد نیز نسبت به هفته پیش ۶۸/۰‌درصد افزایش و نسبت به ابتدای سال ۴۸/۱۹‌درصد کاهش داشت. بازار سوییس نیز افزایش ۰۴/۲‌درصدی نسبت به هفته پیش و کاهش ۶۸/۱۴‌درصدی شاخص را نسبت به ابتدای سال تجربه کرد.

آسیا و اقیانوسیه

شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن هفته گذشته ۲۱/۳‌درصد افزایش یافت تا به عدد ۱۳‌هزار و ۷۲ برسد. این شاخص نسبت به ابتدای سال ۶۰/۱۴‌درصد کاهش داشت. به علاوه شاخص بورس هنگ‌کنگ (هانگ‌سنگ) طی هفته گذشته ۲۷/۴‌درصد افزایش را تجربه کرد. این شاخص نسبت به ابتدای سال ۵۵/۲۳‌درصد کاهش داشت. شاخص بورس استرالیا نیز با ۱۴/۴‌درصد افزایش نسبت به هفته پیش و کاهش ۹۹/۱۸‌درصدی نسبت به ابتدای سال عدد پنج‌هزار و ۱۳۵ را در پرونده خود ثبت کرد.