مقاومت مخابرات

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های قابل‌ملاحظه بود که آخرین صف خرید بازار، مخابرات ایران نیز با عرضه‌ای سنگین مواجه شد.

در بازار دیروز معامله‌گران پس از فروریختن صف‌های خرید بانک پارسیان و پتروشیمی آبادان به عنوان آخرین صف‌های خرید بازار، با دقت روند صف خرید مخابرات ایران را تحت‌نظر گرفتند که این صف خرید بیش از ۷۵میلیون سهمی با عرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت در هم شکسته شد و سرانجام با معامله بیش از ۲۰۳میلیون سهم با صف خرید ۲۱میلیونی به کار خود پایان داد. در حال حاضر شنیده‌ها حکایت از حضور سه گروه خریدار عمده برای سهام مخابرات دارد. عرضه سنگین دیروز چرخه‌ای از عرضه‌های بازار را تکمیل کرد که همزمان با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان در بازار آغاز شده است. با توجه به رکود نسبی در ماه رمضان معامله‌گران در انتظار شناسایی کف‌های قیمتی بازار هستند؛ امری که می‌تواند تعادل‌یابی بازار را تسریع کند.

همچنین در شرایطی که توفان گوستاو در خلیج مکزیک بهای نفت را به ثبات موقت و رشد نسبی در آخرین معاملات روز جمعه رساند، اما در بازار فلزات شرایط همچنان نامناسب است. در این میان معامله‌گران به انتظار بازار امروز (دوشنبه) هستند که بازگشایی بازارهای جهانی روند قیمتی مواد خام را مشخص کند. در این میان اما نگرانی فوری بازار در دو بخش فولاد و فلز روی است.

افت شدید بهای فولاد در بازار داخلی - به دلیل ماه رمضان و کاهش پروژه‌های عمرانی - و بازار جهانی موجب شده است کارشناسان در برآورد سود شرکت‌های فولادی تجدیدنظرهایی را اعمال کنند که همین امر موجب افزایش فشار فروش در این نمادها شده است. از سویی با افت بهای فولاد انتظار می‌رود سنگ‌آهن نیز تحت فشار قرار گیرد. از سویی تولید براساس شمش و قراضه گران در ماه گذشته فشار وارده در مورد واحدهای فولادی را افزایش می‌دهد. در بازار جهانی فلز روی نیز افت قیمت اخیر به ویژه عبور مجدد از مرز یک هزار و ۸۰۰دلار در هر تن می‌تواند صنایع تولیدکننده فلز روی کشور را با مشکل دوچندان روبه‌رو کند. در بازار دیروز در کنار مخابرات ایران، معامله‌گران روند قیمتی گروه بانکداری و لیزینگ را دنبال می‌کردند. با توجه به برنامه دولت برای اجرای طرح تحول اقتصادی و حذف یارانه‌‌ها، این گروه کمترین تاثیرپذیری را از حذف یارانه‌ها متحمل می‌شوند که همین امر ریسک کمتری را بر این گروه تحمیل کرده است.

در گروه ساختمانی نماد توس‌گستر پس از بازگشایی روز شنبه گذشته و جهش قیمتی، با افت قیمت و صف فروش ناپایداری مواجه شد. در گروه ساختمانی کارشناسان بازار با دقت روند قیمت املاک و مستغلات را تحت نظر دارند؛ امری که به نظر می‌رسد در خود رکودی قابل ملاحظه را برای ۶ ماه دوم سال به همراه خواهد داشت. در گروه فلزی به‌رغم صف فروش چند ده میلیونی مبارکه، روند انتقال سهام این شرکت به صادرکنندگان در قالب جوایز صادراتی دیروز نیز ادامه یافت و یک بلوک ۱۵میلیون سهمی در نرخ ۳هزار و ۱۹۷ریال در پایان بازار دیروز منتقل شد.