بازار عرضه‌کنندگان - ۱۰ شهریور ۸۷

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد روز گذشته شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای بود که این امر ناشی از نزدیکی ماه مبارک رمضان و افت بهای مواد خام در بازار جهانی ارزیابی می‌شود.

در بازار دیروز معاملات تحت تاثیر رکود سنتی ماه مبارک رمضان و دور جدید کاهش بهای جهانی موادخام رقم خورد. در این شرایط افت شدید بهای فولاد در بازار داخل شرایط سختی را پدید آورده است. از سویی اعلام عدم موافقت با ورود سنگ‌آهن به بورس کالا و همچنین افت قیمت تک‌محموله‌های سنگ‌آهن (SPOT) شرایط را برای نمادهای سنگ‌‌آهن دشوار کرده است. در حال حاضر رکود در بازار جهانی، افزایش موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین، کاهش مصرف چین متعاقب تعطیلی دو ماهه صنایع فولادسازی چین در ایام المپیک و اعلام برنامه شرکت‌های معدنی عمده جهان برای افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی تولید سنگ‌آهن، بازار محموله‌ها را با فشار قابل ملاحظه‌ای مواجه کرده است که ماحصل آن تشکیل صف فروش برای دو نماد چادرملو و گل گهر بود که البته صف فروش چادرملو جمع‌آوری شد. در این شرایط اما بازار با نوسان‌های دائمی و اصطلاحا کانالی در قیمت نمادهای معدنی مواجه شده است که با توجه به درک بازار از سقف‌ها و کف قیمتی انتظار تغییر آنها وجود دارد.

در بازار دیروز نماد کشتیرانی با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ شاهد فرو ریختن صف خرید بود.

در معاملات دیروز نماد مخابرات ایران صدرنشین تقاضای بازار بود. در کنار دو نماد مخابرات ایران و کشتیرانی، نمادهای بانکی از جمله بانک پارسیان و کارآفرین فعالیت قابل ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشتند.

در این میان سخنان معاون اقتصادی بانک مرکزی از اهمیت بالایی برای گروه بانکی برخوردار است.

رامین پاشایی فام روز گذشته در همایش بانکداری اسلامی ضمن پیش‌بینی رسیدن نرخ تورم در سال‌جاری به ۲۰ درصد خاطرنشان کرد: با استخراج این نرخ باید اقدامات لازم برای متناسب‌سازی نرخ سود بانکی با نرخ تورم انجام شود.

این امر یکی از واضح‌ترین اظهار نظر مقامات بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی است.

از سویی گروه وابسته به بانک‌ها یعنی شرکت‌های لیزینگی مورد توجه معامله‌گران هستند.در گروه خودرویی نیز شرکت سایپا دیروز تحویل ۴۰هزار دستگاه خودرو به فرهنگیان را آغاز کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های سنگین بود که در نهایت با توجه به عدم معامله قابل توجه فولاد مبارکه، ۸/۷ واحد شاخص افت کرد.

ارزش معاملات نیز بالغ بر ۴/۱۴میلیارد تومان بود. از ۱۴۰نماد مورد معامله ۴۵نماد با رشد مواجه شدند. عرضه عمده سیمان نی‌ریز نیز که توسط سیمان فارس نو صورت گرفت، دیروز در قیمت پایه رقم خورد.