69درصد ارزش معاملات در اختیار 10 کارگزار

گروه بورس- ۱۰ کارگزار برتر بورس اوراق بهادار طی سال جاری معادل ۴۴/۶۹درصد از ارزش کل معاملات سهام را انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ما، با توجه به ارزش کل معاملات (شامل معاملات خرد، بلوک، عمده و ... مانند سهام ترجیحی، رد دیون و جوایز صادراتی و سهام عدالت) شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با انجام ۵/۱۰درصد از کل ارزش معاملات ۵ ماه بورس (بدون احتساب واگذاری سهام عدالت که در خارج زمان معاملات انجام می‌شود) در رتبه نخست ایستاده که این رتبه به مدد جابه‌جایی عمده سهام دو شرکت چادرملو و گل‌گهر به فولاد مبارکه به دست آمده است.این در حالی است که کارگزاری بانک ملت با اختصاص ۹۴/۹درصد از ارزش کل معاملات رتبه دوم را از آن خود کرده است. مبلغ ۶هزار و ۳۵۹میلیارد ریال از معاملات این کارگزاری مربوط به سهام عدالت بود.

شرکت کارگزاری کیمیا سهم که کلیه معاملات عمده و قابل توجه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را انجام می‌دهد با انجام ۸/۹درصد از ارزش کل معاملات در رتبه سوم ایستاد و کارگزاری آگاه که بلوک ۵/۳۰درصدی سهام فولاد خوزستان را به ارزش ۱۳۶۳میلیارد تومانی خریداری و بزرگترین معامله عمده سهام تاریخ بورس را انجام داده، در رتبه چهارم جا خوش کرد.

کارگزاری سهم آشنا نیز که عرضه‌کننده بلوک ۵/۳۰ درصدی فولاد خوزستان بود با احتساب ۳۶/۸درصد از ارزش کل معاملات در رتبه پنجم قرار گرفته و کارگزاری رضوی در حالی با انجام ۴/۷درصد از ارزش کل معاملات در جایگاه ششم ایستاد که این رتبه با توجه به قطعیت خرید بلوک ۴۰درصدی سهام ایرالکو و خرید و فروش بلوک ۵درصدی سهام فولاد مبارکه در سال‌جاری و همچنین فروش بلوک ۵درصدی سهام ملی مس احراز شده است.

کارگزاری حافظ نیز با اختصاص ۸۵/۵ ارزش کل معاملات امسال رتبه هفتم را داشت.

شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن نیز در شرایطی کارگزار معرف و عرضه‌کننده سهام اکثر شرکت‌های اصل ۴۴ بوده که با توجه به عرضه بلوک ۵درصدی سهام مخابرات و فروش بیش از ۲/۲میلیارد سهم بزرگ‌ترین شرکت بورس، ۵/۳درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و در جایگاه هشتم ایستاد.

این در حالی است که شرکت‌های کارگزاری بانک کشاورزی و بانک ملی به ترتیب با انجام ۳ و ۸۱/۲ درصد از ارزش کل معاملات در رده‌های نهم و دهم جدول کارگزاران برتر بازار سهام قرار گرفتند.

براساس گزارش بورس اوراق بهادار، کارگزارای آگاه طی مردادماه معادل ۲۷/۲۶درصد از ارزش کل معاملات بورس را به خود اختصاص داد.کل ارزش خرید و فروش کارگزاری آگاه در مردادماه به ۱۴هزار و ۲۶۳میلیارد و ۸۴۹میلیون ریال رسید. همچنین کارگزاری سهم آشنا با داشتن ۳۳/۲۵ درصد از ارزش کل معاملات رتبه دوم و اردیبهشت ایرانیان با ۴/۱۵ درصد رتبه سوم را کسب کردند. همچنین بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، مفید، بانک ملت، رضوی، بانک سپه و بانک صادرات در رده‌های چهارم تا دهم قرار گرفتند.

به این ترتیب می‌توان گفت این ۱۰ کارگزاری برتر طی مردادماه معادل ۸۴درصد کل معاملات بورس اوراق بهادار را از آن خود کردند.