بازار روی موج  صورت‌های مخابرات استانی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام در هفته جاری فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را تجربه خواهد کرد امری که به نسبت هر ساله تاثیراتی را بر بازار سهام خواهد داشت.

در هفته جاری به سنت هر ساله در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، معامله‌گران در انتظار رکودی نسبی در حجم معاملات خواهند بود، امری که تا فرا رسیدن سالروز شهادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام ادامه می‌یابد. با توجه به مشخصات سنتی معاملات در بازار سهام و همچنین بازارهای دیگر از جمله بازارهای کالایی، معامله‌گران به انتظار موقعیت‌های مناسب خرید در رکود بازار باقی می‌مانند.

در بازار سهام در کنار تاثیر سنتی ماه مبارک، معامله‌گران با تحولاتی موثر نیز مواجه‌اند. در مهم‌ترین تحولات سیاسی حضور دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری در اجلاس سازمان کشورهای عضو گروه همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیدار رییس‌جمهور با مدودف رییس‌جمهور روسیه و تاکید بر همکاری‌های مشترک میان ایران و روسیه در شرایطی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد موضوع ایران به یک برگه برای چانه‌زنی‌های سیاسی آمریکا- روسیه تبدیل شده است. تهدید پوتین مبنی بر اینکه «اگر آمریکایی‌ها نیازی به همکاری روسیه در مساله ایران ندارند، مسکو اصراری به ادامه این همکاری ندارد» در این فضا ارزیابی می‌شود. باراک اوباما کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا نیز روز گذشته در کنگره حزب دموکرات بر مساله مذاکره با کشورمان در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرده است.

با این شرایط بازار سهام از نقطه نظر سیاسی آرامش نهایی را تجربه می‌کند. در حوزه تحولات داخلی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان در مورد دو طرح اقتصادی مهم کشور فصل‌الخطاب مسوولانی تلقی می‌شود. مقام معظم رهبری در این دیدار سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را نمونه‌ای از اجتهاد برشمرده و افزودند: سیاست‌های اصل ۴۴ یک اجتهاد صحیح شرعی بود که قانون هم اجازه آن را داده است و ان‌شاء‌ا... به بهترین وجه و بدون افراط و تفریط اجرا شود. سخنان مقام معظم رهبری در شرایطی مطرح می‌شود که واگذاری شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از حساس‌ترین واگذاری‌های شرکت‌های اصل ۴۴ هفته گذشته موضوع خبرهای فراوانی بود. اگرچه برخی از منابع از توقف عرضه‌های مخابرات خبر داده بودند، وزیر مخابرات و فن‌آوری اطلاعات از واگذاری ۸۰درصد مخابرات خبر داده است. البته در شرایط کنونی بیش از مساله حجم واگذاری، نحوه واگذاری از اهمیت برخوردار است.

با توجه به حساسیت‌های فوق‌العاده مساله مخابرات و بحث‌های امنیتی متبادر بر آن انتظار می‌رود شرایط واگذاری باقی سهام ... به‌ویژه در قالب بلوک - با حساسیت و دقت ادامه یابد.

در بازارهای جهانی نیز اگر چه از سرعت افزایش ارزش دلار و کاهش بهای مواد اولیه کاسته شد، اما وضعیت قیمت‌ها همچنان ضعیف است. بهای مس در حد ۷هزار و ۶۴۸دلار، روی یک‌هزار و ۸۰۰دلار و سرب با ۲هزار و ۱۱۱دلار در هر تن رقم خورده است. اما نگرانی عمده در زمینه فولاد است، جایی که بیلت فولاد در بورس فلزات لندن در منطقه شرق دور هر تن ۶۶۰دلار و در منطقه مدیترانه ۷۵۰دلار در هر تن رقم خورده است.

در بازار داخلی نیز افت بهای فولاد همچنان ادامه دارد امری که با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان و فرارسیدن فصل پاییز تغییر فوری در آن مورد انتظار نیست. با افت بهای جهانی فلزات و کاهش قیمت فروش توسط شرکت‌های عمده فولادسازان از جمله ذوب‌آهن و مبارکه فضا برای شرکت‌های کوچک که در ماه‌های گذشته شمش و قراضه گران قیمت خریده‌اند، دشوار خواهد شد. در بازار سرمایه نیز بررسی تاثیرات تحول اقتصادی در دستور مقامات بازار است.

با توجه به تاثیر زیاد طرح تحول اقتصادی بر شرکت‌های تولیدی از جمله در زمینه حذف یارانه‌ها، اقدام مسوولان بازار در بررسی این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است.

در هفته گذشته اتاق بازرگانی تهران شاهد برگزاری نشست کانون سرمایه‌گذاران نهادی برای بررسی این طرح اقتصادی بود. در کنار این مساله، برگزاری نشست بررسی نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز با خبرهای مناسبی به ویژه در مورد صدور مجوز ایجاد سبدهای سهام توسط شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری همراه بود. وعده دکتر صالح‌آبادی در این مورد می‌تواند به کمک سرمایه‌گذاری‌ها برای جذب سرمایه افراد حقیقی بدون درگیر شدن در مسائلی نظیر افزایش سرمایه بیاید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌رغم نوپا بودن تاثیرات مناسبی را با خود به همراه داشته‌اند که مهم‌ترین خبر آن ایجاد یک فرصت انتخاب با ریسک کمتر برای سرمایه‌گذاری حقیقی و کوچک است. در بازار سرمایه همچنین مساله عرضه‌های اولیه شرکت‌های در انتظار با اهمیت کسب اگرچه در ماه مبارک رمضان احتمال چنین عرضه‌هایی کمتر خواهد شد، اما ایده ادغام ذوب‌آهن اصفهان و سنگ‌آهن مرکزی با استقبال معامله‌گران مواجه شده است. چنین ادغامی به تشکیل یکی از جالب‌ترین مجموعه‌های صنعتی در سطح خاورمیانه منجر خواهد شد که می‌تواند رونق قابل ملاحظه‌ای را به بازار بدهد.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه، معامله‌گران همچنان شاهد افت شاخص بودند. به‌رغم خارج شدن فولاد مبارکه از شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی، خرید ۴میلیون سهم فولاد مبارکه موجب شد تا این نماد بار دیگر شاخص را پایین بکشد. در بازار چهارشنبه انتشار صورت‌های حسابرسی شده برخی از شرکت‌های مخابرات استانی نشان‌دهنده انحراف صورت‌های حسابرسی شده و نشده این شرکت‌ها است. براساس صورت‌های حسابرسی شده مبلغ ۲۵۵‌میلیارد ریال از سود تلفیقی مخابرات کاسته و ۹۷۴‌میلیارد ریال بر زیان‌های انباشته افزوده شده است. صورت‌های حسابرسی شده البته روند رو به رشدی را در درآمدهای این شرکت‌ها نشان می‌دهد. در گروه معدنی اعلام عدم امکان‌پذیرش سنگ آهن در بورس‌فلزات فشاری را بر این نمادها وارد خواهد کرد. در نمادهای وابسته به این گروه، انتشار ترکیب نهایی هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نشان از در اختیار گرفتن یک کرسی توسط فولاد مبارکه در این شرکت دارد. «مبارکه» پس از این مجمع اقدام به واگذاری بخشی از سهام خود در معادن و فلزات کرده است.در بازار چهارشنبه قطعی شدن معامله ۹۲۳ میلیارد تومانی غدیر با تامین سهم نقدی این معامله، پرونده انتقال سهام غدیر را به پایان رساند. در بازار چهارشنبه عمده‌ترین تحول در گروه بانکداری رقم خورد تا جایی که صف‌فروش بانک پارسیان جای خود را به صف خرید داد. نماد کارآفرین نیز با رشد قیمت و نماد بانک اقتصاد نوین با خرید ۶/۱ میلیون سهم از صف فروش مواجه شد. در این گروه انتظار برای افزایش سود اوراق مشارکت نیز که برخی از رسانه‌ها از آن خبر داده‌اند، می‌تواند تاثیر موثری بر بازار پول کشور برجای بگذارد.

در گروه دارویی، سخنان دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری در دیدار گروهی از فعالان صنعت داروسازی و اشاره وی مبنی براینکه با اصلاح قیمت دارو موافقم، ولی به‌شرطی که به مصرف‌کننده فشار نیاورد، باعث افزایش احتمال تغییر نرخ دارو شده است. در بازار سهام برخی از نمادهای دارویی از جمله داروسازی کوثر، سبحان، سینا، کیمیدارو، فارابی و لقمان شاهد افزایش فعالیت معامله‌گران هستند. گروه دارویی به ویژه به دلیل حرکت‌های قیمتی در مقاطع زمانی محدود مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد. در گروه پتروشیمی در حالی که سال به نیمه فعالیت خود نزدیک می‌شود، با عدم بازگشایی برخی از نمادها مواجه است. پتروشیمی‌های اصفهان، خارک و فارابی در این گروه همچنان متوقف‌اند. در این گروه انتشار گزارش پتروشیمی فارابی انتظار برای بازگشایی نماد این پتروشیمی کوچک را پدید آورده بود که این امر محقق نشد.

در گروه خودرویی جابه‌جایی سهام بانک پارسیان توسط برخی از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو انتظار برای اعلام تاثیرات این جابه‌جایی‌ها را در گزارش‌های ۶ماهه ایجاد کرده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار رو به ضعفی بود که شاخص ۳/۴۹ واحد افت را تجربه کرد. ارزش معاملات نیز بالغ بر ۴/۱۷میلیارد تومان بود و از ۱۴۷ نماد مورد معامله ۵۳ نماد با رشد قیمت و ۶۹ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.